Σύστημα MichaelV
Posted: Fri Apr 28, 2017 12:49 am
Η Διαδρομή
Όλα ξεκίνησαν το 1969, όταν πηγαίνοντας (16χρονος) στο δισκάδικο της Λάρισας να αγοράσω το 45ρι «Paint in Black” των Rolling Stones για να το παίξω στο “ραδιο-πικάπ” του πατέρα μου (μονοφωνικό, εκείνο που έπαιρνε 10 δίσκους μαζί και τους έπαιζε αυτόματα σε sequence-ποιό VTA και κουραφέξαλα-συνδεδεμένο σε ραδιόφωνο που είχε έναν υποτυπώδη λαμπάτο ενισχυτή), άκουσα τον ιδιοκτήτη να κομπάζει ότι είχε φέρει (προς πώληση) την πρώτη στερεοφωνική κεφαλή! Την επόμενη, η κεφαλή είχε αγοραστεί (λεφτά από τη γιαγιά) είχε μπεί όπως-όπως (με κόλλα, δεν ταίριαζαν οι βίδες-ποιά αζιμούθια;) στον «βραχίονα», το (στερεοφωνικό) σήμα απ’ τη κεφαλή το πήρα με δυό «πινέ» καλώδια που έκοψα από ένα πορτατίφ και τα πέρασα εξωτερικά του βραχίονα κολλημένα πάνω του με σελοτέιπ, «δανείστηκα» και ακόμα ένα μονοφωνικό λαμπάτο ραδιόφωνο-ενισχυτή απ’ τη θειά μου, και άκουσα για πρώτη φορά «στερεοφωνικά»!! Ανάθεμα δηλ. κι αν ήξερα τι άκουγα! Το σαράκι όμως είχε ήδη αρχίσει να δουλεύει!
Φοιτητής αργότερα (1971-76), πιο φουριόζος, έφτιαξα ένα πικάπ DIY από ένα κιτ της LENCO πάνω σε μια ξυλόκασσα (plinth!), με κεφαλή μια φτηνή ELAC (που λεφτά για την ονειρική τότε Standon 681 με το βουρτσάκι), με έναν μεταχειρισμένο απ’ το Μοναστηράκι Phillips ολοκληρωμένο (15 ολόκληρα Watt) και ηχεία (ο θεός να τα κάνει δηλ.), DIY με σχέδιο και cross-over από την τότε Τεχνική Επιλογή (περιοδικό για ηλεκτρονικούς Ντιούιδες), όπου άκουγα Moody Blues, Yes και Genesis (ή έτσι νόμιζα, μιάς κι ο ήχος ήταν επιεικώς απαράδεκτος και για τα τότε δεδομένα).
Διαβάζοντας όμως το «Ήχος και Hi Fi» που άρχισε να βγαίνει κάπου στο 1973, άρχισα να ψιλοψάχνομαι, αλλά που λεφτά για τέτοια εκείνα τα χρόνια. Όμως, σχεδόν καθημερινά, σχολώντας απ’ το ΕΜΠ, αντί να πάρω την Πατησίων προς Κεφαλληνίας (όπου έμενα) ανέβαινα προς πλατεία Εξαρχείων και ξεροστάλιαζα έξω από τη βιτρίνα της Lyric Hi-Fi ορεγόμενος (μετά ονειρώξεων) το εξωτικό τότε κασετόφωνο Nakamichi 700 (αν θυμάμαι κόστιζε ~100.000 δρχ. ενώ εγώ έπαιρνα μηνιάτικο απ’ τους γονείς μου 750 δρχ.!!) τους θεϊκούς (τότε) Mark Levinson, και πίσω απ΄τη βιτρίνα τα ηχεία της Heil και τα «παραβάν» (τότε) Tympani της Magneplanar! Σκεπτόμενος αν ποτέ θ’ αξιωθώ κι εγώ ποτέ στη ζωή μου να ακούσω, και πολύ περισσότερο να αποκτήσω ένα τέτοιο θεϊκό σύστημα!
Μια «αποφράδα» μέρα με λυπήθηκαν προφανώς, που με έβλεπαν επί μήνες να ξεροσταλιάζω καθημερινά και με φώναξαν μέσα να ακούσω!! Τι το ‘θελαν!!!
Τα υπόλοιπα τα λένε καλύτερα οι Eagles στο τελευταίο κουπλέ του “Hotel California”:
"Relax" said the night man,
"We are programmed to receive.
You can check-out any time you like,
But you can never leave!"
Για να περιγράψω μετά απ’ αυτό, το τι πέρασε από τα “Rack” μου όλ’ αυτά τα χρόνια, θα χρειαστούν πολλές σελίδες και είναι κρίμα!
Στην αρχή οι αγορές γινόταν σχεδόν στα τυφλά, πάντα ανάλογα με τις «ονειρώξεις» που κατάφερναν να μας δημιουργούν οι εκάστοτε reviewers ελληνικών (αρχικά) και ξένων (μετέπειτα) περιοδικών! Και που συνήθως, αφού καταφέρναμε (μετά από αιματηρές οικονομίες) να αποκτήσουμε το εκάστοτε νέο αντικείμενο του πόθου, όχι σπάνια, ανακαλύπταμε με συντριβή πως «άνθρακες ο θησαυρός»! Το μόνο καλό απ’ όλο αυτό είναι ότι σιγά-σιγά αποκτήθηκε (έστω και αιματηρά!) επαρκής ακουστική εμπειρία και ανάλογος ειρμός που, σε συνδυασμό με ακροάσεις ζωντανής μουσικής σε κάθε ευκαιρία, βοήθησε στο ν’ αρχίσω ν’ αμφισβητώ τα όποια γραφόμενα reviews ή να τ’ αποκωδικοποιώ, πίσω από τους εκάστοτε αλαλαγμούς ενθουσιασμού των «reviewers”, από κάποιο δε σημείο και μετά, η «φιλοσοφία» μου για τις όποιες επιλογές μου στηριζόταν μόνο σε τρείς πυλώνες:
1. Επιλογή μόνο μετά από ΜΑΚΡΑ δοκιμή, δηλ. Trail & error,
2. Hearing is believing και
3. Τα ATC, ως performers, αλλά και ως «ορός της αλήθειας» για ότι δοκιμαζόταν.
Σημείωση: Με τα ATC “συζούμε” από το 1985!
Τα 20ρια παθητικά στην αρχή (πήραν τη θέση των Spendor SP1), με τα 50ρια ενεργά από το 1992 (αρχικά με τα Vifa tweeters και από το 2004 με τα Seas).
Και από το 2008 με τα 100ρια ενεργά (discrete amps & cross) towers (είναι ακριβώς αυτά που είχε φέρει ο Bop Polley της ATC στο Athens Hi-Fi Show του 2009 στο Imperial, και τα οποία μετά το Show δεν πήγαν ποτέ στου Θέμη, αλλά ήρθαν κατ’ ευθείαν Λάρισα για δοκιμή και δεν ματακουνήθηκαν…)
Στο σήμερα
1. Γενική άποψη του συστήματος
Γενική άποψη Front End
2. Αναλογικές Πηγές
Πλατό: VPI 5 Hot Rod turntable
Τροφοδοτικό μοτέρ: SDS motor power supply,
Βραχίονας: VPI JMW 12,5 tonearm, Unipivot,
Κεφαλή: Lyra Titan,
Καλώδιο Phono: Furutech Ag12 RCA, 1,20m,
Phono Preamp: TEAD Groove Plus SRX
3. Ψηφιακές Πηγές:
DAC/CD Transport: Sim Audio, Moon evolution 650D
Μοντέλο μετά το 2013 με την βελτιωμένη είσοδο USB. Παρ’ όλ’ αυτά, το Inteface EVO 1 της M2Tech, έστω και με το (πολύ καλό) πακάκι τροφοδοτικό του EVO 2 παίζει καλύτερα! Ψιλοξύνομαι για δοκιμή με το γραμμικό τροφοδοτικό EVO 2 PS (όχι το αντίστοιχο EVO1 PS, που ήταν με μπαταρία και έκοβε δυναμικά) που έχει 3 εξόδους 9V, οπότε μπορεί να τροφοδοτεί συγχρόνως και το 9V ifi micro USB3.0!
4. Άυλες πηγές:
TP Link Archer D9 Modem Router,
Vovox Textura Ethernet Cable,
Giso GB Ethernet Galvanic Filter-Isolator,
Sony Vaio i5 Laptop, που μέ 3 πιατάκια (από κώνους) τιτανίου από κάτω του, πατάει πάνω σε ένα «ταπεινό» Rack Ikea (κόστος 4,99 €!!), το οποίο (ντρέπομαι που το λέω) κάνει άριστα τη δουλειά του!
Wireworld Starlight USB 3.0 Cable,
ifi USB3.0 micro, τροφοδοτούμενο από το ifi iPower
AudioQuest Diamond USB 2.0 Cable,
M2Tech Evo1 Interface
To Evo1 Interface είναι «καρφωμένο πλάτη με πλάτη (λόγω του μικρού του βάρους) στην είσοδο AES/EBU του Moon DAC, μέσω ενός αντάπτορα AES/EBU male-female της Neutric. Αυτή η σύνδεση απεδείχθη η καλύτερη δυνατή, συγκρινόμενη με συνδέσεις μέσω αρκετά ακριβών και ονομαστών ψηφιακών καλωδίων, είτε AES/EBU, είτε S/PDIF!
5. Preamp: Sim Audio Moon Evolution 740P
6. Power supply for both Preamp-DAC: Sim Audio Moon Evolution 820S.
7. Power Amp-Loudspeakers (τα καμάρια μου!): ATC Active SCM 100 ATSL (discrete active crossover and amps).
8. Interconnects: Παντού AudioQuest Niagara XLR (RCA μόνο μεταξύ TEAD phono προς preamp).
9. AC Cables: Virtual Dynamics Master με Furutech gold plated pure copper terminals.
10. Πολύμπριζο: DIY, παντού με σούκο Furutech gold plated pure copper. Το πολύμπριζο τροφοδοτείται με μία dedicated φάση αποκλειστικά για το στέρεο, απ’ ευθείας από τον μετρητή ΔΕΗ (χωρίς καμία ενδιάμεση διακοπή), με καλώδιο Virtual Dynamics, με δυνατότητα ρύθμισης του θωράκισής του (βαρύτερη-ελαφρότερη) με DIY ποτενσιόμετρο αντιστάσεων που παρεμβάλλονται μεταξύ θωράκισης και γης.
11. Racks: Finite Elemente Pagode Master Reference, 3 tier Rack, με πόδια τις CeraBases.
12. Turntable Rack: Finite Elemente Pagode Master Reference, Platform με πόδια τις CeraBases. Χωριστή βάση από τον Μιχαλιό της Tandem για το μοτέρ-flywheel.
13. Acoustical Treatment: RPG (diffusers, abfusers, ceiling clouds and bass traps) in a ~140 m3 room.
14. Σύστημα Εξοχικού:
Ολοκληρωμένος ραδιοενισχυτής: Magnum Dynalab MD-208, πάνω σε ρουστίκ τραπέζι τραπεζαρίας (με αποτέλεσμα να τρώνε όλοι στο «πόδι»!
Ψηφιακή πηγή: Pioneer Universal Player
Ηχεία: Παθητικά ATC 40 (Πρώτης γενιάς)
Interconnect: Generic
Καλώδιο ηχείων (διπλοκαλωδίωση): Townshend
15. Κι επειδή «γρατσουνάμε» και καμιά χορδή:
Ηλεκτροακουστική Κιθάρα Ibanez AEL30 SE, με ενισχυτή ZAR A-40R και καλώδια Ibanez.
Ηλεκτρική Κιθάρα Ibanez AS73T Archtop (σκαφάτη), Πενταλιέρα BOSS GT-6, Ενισχυτής Fender Princeton 65 και καλώδια Ibanez.
Όλα ξεκίνησαν το 1969, όταν πηγαίνοντας (16χρονος) στο δισκάδικο της Λάρισας να αγοράσω το 45ρι «Paint in Black” των Rolling Stones για να το παίξω στο “ραδιο-πικάπ” του πατέρα μου (μονοφωνικό, εκείνο που έπαιρνε 10 δίσκους μαζί και τους έπαιζε αυτόματα σε sequence-ποιό VTA και κουραφέξαλα-συνδεδεμένο σε ραδιόφωνο που είχε έναν υποτυπώδη λαμπάτο ενισχυτή), άκουσα τον ιδιοκτήτη να κομπάζει ότι είχε φέρει (προς πώληση) την πρώτη στερεοφωνική κεφαλή! Την επόμενη, η κεφαλή είχε αγοραστεί (λεφτά από τη γιαγιά) είχε μπεί όπως-όπως (με κόλλα, δεν ταίριαζαν οι βίδες-ποιά αζιμούθια;) στον «βραχίονα», το (στερεοφωνικό) σήμα απ’ τη κεφαλή το πήρα με δυό «πινέ» καλώδια που έκοψα από ένα πορτατίφ και τα πέρασα εξωτερικά του βραχίονα κολλημένα πάνω του με σελοτέιπ, «δανείστηκα» και ακόμα ένα μονοφωνικό λαμπάτο ραδιόφωνο-ενισχυτή απ’ τη θειά μου, και άκουσα για πρώτη φορά «στερεοφωνικά»!! Ανάθεμα δηλ. κι αν ήξερα τι άκουγα! Το σαράκι όμως είχε ήδη αρχίσει να δουλεύει!
Φοιτητής αργότερα (1971-76), πιο φουριόζος, έφτιαξα ένα πικάπ DIY από ένα κιτ της LENCO πάνω σε μια ξυλόκασσα (plinth!), με κεφαλή μια φτηνή ELAC (που λεφτά για την ονειρική τότε Standon 681 με το βουρτσάκι), με έναν μεταχειρισμένο απ’ το Μοναστηράκι Phillips ολοκληρωμένο (15 ολόκληρα Watt) και ηχεία (ο θεός να τα κάνει δηλ.), DIY με σχέδιο και cross-over από την τότε Τεχνική Επιλογή (περιοδικό για ηλεκτρονικούς Ντιούιδες), όπου άκουγα Moody Blues, Yes και Genesis (ή έτσι νόμιζα, μιάς κι ο ήχος ήταν επιεικώς απαράδεκτος και για τα τότε δεδομένα).
Διαβάζοντας όμως το «Ήχος και Hi Fi» που άρχισε να βγαίνει κάπου στο 1973, άρχισα να ψιλοψάχνομαι, αλλά που λεφτά για τέτοια εκείνα τα χρόνια. Όμως, σχεδόν καθημερινά, σχολώντας απ’ το ΕΜΠ, αντί να πάρω την Πατησίων προς Κεφαλληνίας (όπου έμενα) ανέβαινα προς πλατεία Εξαρχείων και ξεροστάλιαζα έξω από τη βιτρίνα της Lyric Hi-Fi ορεγόμενος (μετά ονειρώξεων) το εξωτικό τότε κασετόφωνο Nakamichi 700 (αν θυμάμαι κόστιζε ~100.000 δρχ. ενώ εγώ έπαιρνα μηνιάτικο απ’ τους γονείς μου 750 δρχ.!!) τους θεϊκούς (τότε) Mark Levinson, και πίσω απ΄τη βιτρίνα τα ηχεία της Heil και τα «παραβάν» (τότε) Tympani της Magneplanar! Σκεπτόμενος αν ποτέ θ’ αξιωθώ κι εγώ ποτέ στη ζωή μου να ακούσω, και πολύ περισσότερο να αποκτήσω ένα τέτοιο θεϊκό σύστημα!
Μια «αποφράδα» μέρα με λυπήθηκαν προφανώς, που με έβλεπαν επί μήνες να ξεροσταλιάζω καθημερινά και με φώναξαν μέσα να ακούσω!! Τι το ‘θελαν!!!
Τα υπόλοιπα τα λένε καλύτερα οι Eagles στο τελευταίο κουπλέ του “Hotel California”:
"Relax" said the night man,
"We are programmed to receive.
You can check-out any time you like,
But you can never leave!"
Για να περιγράψω μετά απ’ αυτό, το τι πέρασε από τα “Rack” μου όλ’ αυτά τα χρόνια, θα χρειαστούν πολλές σελίδες και είναι κρίμα!
Στην αρχή οι αγορές γινόταν σχεδόν στα τυφλά, πάντα ανάλογα με τις «ονειρώξεις» που κατάφερναν να μας δημιουργούν οι εκάστοτε reviewers ελληνικών (αρχικά) και ξένων (μετέπειτα) περιοδικών! Και που συνήθως, αφού καταφέρναμε (μετά από αιματηρές οικονομίες) να αποκτήσουμε το εκάστοτε νέο αντικείμενο του πόθου, όχι σπάνια, ανακαλύπταμε με συντριβή πως «άνθρακες ο θησαυρός»! Το μόνο καλό απ’ όλο αυτό είναι ότι σιγά-σιγά αποκτήθηκε (έστω και αιματηρά!) επαρκής ακουστική εμπειρία και ανάλογος ειρμός που, σε συνδυασμό με ακροάσεις ζωντανής μουσικής σε κάθε ευκαιρία, βοήθησε στο ν’ αρχίσω ν’ αμφισβητώ τα όποια γραφόμενα reviews ή να τ’ αποκωδικοποιώ, πίσω από τους εκάστοτε αλαλαγμούς ενθουσιασμού των «reviewers”, από κάποιο δε σημείο και μετά, η «φιλοσοφία» μου για τις όποιες επιλογές μου στηριζόταν μόνο σε τρείς πυλώνες:
1. Επιλογή μόνο μετά από ΜΑΚΡΑ δοκιμή, δηλ. Trail & error,
2. Hearing is believing και
3. Τα ATC, ως performers, αλλά και ως «ορός της αλήθειας» για ότι δοκιμαζόταν.
Σημείωση: Με τα ATC “συζούμε” από το 1985!
Τα 20ρια παθητικά στην αρχή (πήραν τη θέση των Spendor SP1), με τα 50ρια ενεργά από το 1992 (αρχικά με τα Vifa tweeters και από το 2004 με τα Seas).
Και από το 2008 με τα 100ρια ενεργά (discrete amps & cross) towers (είναι ακριβώς αυτά που είχε φέρει ο Bop Polley της ATC στο Athens Hi-Fi Show του 2009 στο Imperial, και τα οποία μετά το Show δεν πήγαν ποτέ στου Θέμη, αλλά ήρθαν κατ’ ευθείαν Λάρισα για δοκιμή και δεν ματακουνήθηκαν…)
Στο σήμερα
1. Γενική άποψη του συστήματος
Γενική άποψη Front End
2. Αναλογικές Πηγές
Πλατό: VPI 5 Hot Rod turntable
Τροφοδοτικό μοτέρ: SDS motor power supply,
Βραχίονας: VPI JMW 12,5 tonearm, Unipivot,
Κεφαλή: Lyra Titan,
Καλώδιο Phono: Furutech Ag12 RCA, 1,20m,
Phono Preamp: TEAD Groove Plus SRX
3. Ψηφιακές Πηγές:
DAC/CD Transport: Sim Audio, Moon evolution 650D
Μοντέλο μετά το 2013 με την βελτιωμένη είσοδο USB. Παρ’ όλ’ αυτά, το Inteface EVO 1 της M2Tech, έστω και με το (πολύ καλό) πακάκι τροφοδοτικό του EVO 2 παίζει καλύτερα! Ψιλοξύνομαι για δοκιμή με το γραμμικό τροφοδοτικό EVO 2 PS (όχι το αντίστοιχο EVO1 PS, που ήταν με μπαταρία και έκοβε δυναμικά) που έχει 3 εξόδους 9V, οπότε μπορεί να τροφοδοτεί συγχρόνως και το 9V ifi micro USB3.0!
4. Άυλες πηγές:
TP Link Archer D9 Modem Router,
Vovox Textura Ethernet Cable,
Giso GB Ethernet Galvanic Filter-Isolator,
Sony Vaio i5 Laptop, που μέ 3 πιατάκια (από κώνους) τιτανίου από κάτω του, πατάει πάνω σε ένα «ταπεινό» Rack Ikea (κόστος 4,99 €!!), το οποίο (ντρέπομαι που το λέω) κάνει άριστα τη δουλειά του!
Wireworld Starlight USB 3.0 Cable,
ifi USB3.0 micro, τροφοδοτούμενο από το ifi iPower
AudioQuest Diamond USB 2.0 Cable,
M2Tech Evo1 Interface
To Evo1 Interface είναι «καρφωμένο πλάτη με πλάτη (λόγω του μικρού του βάρους) στην είσοδο AES/EBU του Moon DAC, μέσω ενός αντάπτορα AES/EBU male-female της Neutric. Αυτή η σύνδεση απεδείχθη η καλύτερη δυνατή, συγκρινόμενη με συνδέσεις μέσω αρκετά ακριβών και ονομαστών ψηφιακών καλωδίων, είτε AES/EBU, είτε S/PDIF!
5. Preamp: Sim Audio Moon Evolution 740P
6. Power supply for both Preamp-DAC: Sim Audio Moon Evolution 820S.
7. Power Amp-Loudspeakers (τα καμάρια μου!): ATC Active SCM 100 ATSL (discrete active crossover and amps).
8. Interconnects: Παντού AudioQuest Niagara XLR (RCA μόνο μεταξύ TEAD phono προς preamp).
9. AC Cables: Virtual Dynamics Master με Furutech gold plated pure copper terminals.
10. Πολύμπριζο: DIY, παντού με σούκο Furutech gold plated pure copper. Το πολύμπριζο τροφοδοτείται με μία dedicated φάση αποκλειστικά για το στέρεο, απ’ ευθείας από τον μετρητή ΔΕΗ (χωρίς καμία ενδιάμεση διακοπή), με καλώδιο Virtual Dynamics, με δυνατότητα ρύθμισης του θωράκισής του (βαρύτερη-ελαφρότερη) με DIY ποτενσιόμετρο αντιστάσεων που παρεμβάλλονται μεταξύ θωράκισης και γης.
11. Racks: Finite Elemente Pagode Master Reference, 3 tier Rack, με πόδια τις CeraBases.
12. Turntable Rack: Finite Elemente Pagode Master Reference, Platform με πόδια τις CeraBases. Χωριστή βάση από τον Μιχαλιό της Tandem για το μοτέρ-flywheel.
13. Acoustical Treatment: RPG (diffusers, abfusers, ceiling clouds and bass traps) in a ~140 m3 room.
14. Σύστημα Εξοχικού:
Ολοκληρωμένος ραδιοενισχυτής: Magnum Dynalab MD-208, πάνω σε ρουστίκ τραπέζι τραπεζαρίας (με αποτέλεσμα να τρώνε όλοι στο «πόδι»!
Ψηφιακή πηγή: Pioneer Universal Player
Ηχεία: Παθητικά ATC 40 (Πρώτης γενιάς)
Interconnect: Generic
Καλώδιο ηχείων (διπλοκαλωδίωση): Townshend
15. Κι επειδή «γρατσουνάμε» και καμιά χορδή:
Ηλεκτροακουστική Κιθάρα Ibanez AEL30 SE, με ενισχυτή ZAR A-40R και καλώδια Ibanez.
Ηλεκτρική Κιθάρα Ibanez AS73T Archtop (σκαφάτη), Πενταλιέρα BOSS GT-6, Ενισχυτής Fender Princeton 65 και καλώδια Ibanez.