Νομίζω έχει ενδιαφέρον να γράψουμε όλοι τα reference tracks που χρησιμοποιούμε στις ακροάσεις μας. Έχω διαβάσει σε διάφορα posts να αναφέρονται διάφορα tracks αλλά πιστεύω θα ήταν πολύ χρήσιμο να ήταν όλα μαζεμένα σε ένα νήμα και να προσθέτουμε όλοι στο μέλλον ότι καινούριο ή παλιό ανακαλύψουμε.
Για τα δικά μου reference tracks έχω θέσει μόνο έναν όρο. Να είναι κομμάτια που μου αρέσουν ως μουσική. Έχω ακούσει απίστευτες ηχογραφήσεις που όμως δεν μου αρέσει η μουσική, οπότε αυτές δεν θα τις αναφέρω. Εννοείται αυτός είναι self-imposed όρος και δεν χρειάζεται να τον ασπαστούν τα υπόλοιπα μέλη. Άλλωστε όταν μιλάμε για reference tracks, εννοούμε φανταστικές ηχογραφήσεις που δείχνουν τις δυνατότητες αλλά και τις αδυναμίες ενός συστήματος.
Σίγουρα θα βοηθούσε αν υπήρχε playable link για κάθε track αλλά εγώ προσωπικά δεν κάνω streaming, δεν ακούω βινύλια αλλά ούτε και SACD/CD κλπ. Ακούω μόνο local files από σκληρό δίσκο, οπότε παραθέτω Artist-Album-Title-Dynamic Range-Bit Rate/Sample Rate, όπως και τι θεωρώ πως αναδεικνύει το συγκεκριμένο track, και ο καθένας μπορεί να ψάξει τα tracks όπου νομίζει ότι μπορεί να τα βρει και σε όποιο format τον βολεύει. Σίγουρα θα βοηθούσε η αναφορά δισκογραφικής ή το έτος κυκλοφορίας και γνωρίζω ότι κάποιες ηχογραφήσεις που έχω είναι σπάνια limited editions αλλά τρέχα γύρευε... Όποιος θέλει επιπλέον πληροφορίες για κάποιο συγκεκριμένο track ή album, θα χαρώ να του δώσω.
Ξεκινάω το νήμα τελείως ελεύθερα και ανοιχτά. Ας ποστάρει όποιος θέλει και με όποιον τρόπο θέλει. Το σημαντικό νομίζω είναι να ανταλλάξουμε μουσική και να ανακαλύψουμε reference tracks που πιθανόν δεν γνωρίζαμε.
Να τονίσω πως στο χώρο μου ακούω μόνο από ακουστικά, οπότε δεν μπορώ να κρίνω στερεοφωνική εικόνα με την έννοια που την εννοούμε στο 2-channel audio, οπότε δεν αναφέρομαι σε αυτό το κομμάτι, εκτός μερικών περιπτώσεων binaural ηχογραφήσεων.
Allan Taylor – B&W Very Audiophile Recordings Vol. 1 – Colour To The Moon – DR8 – 16/44,1
Μεστή φωνή, clarity, αίσθηση χώρου, bass line.

Amber Rubarth – Sessions from the 17th Ward – Strive – DR16 – 24/96
Binaural ηχογράφηση για τους φίλους που ακούν με ακουστικά. Τρομερή αίσθηση χώρου, στερεοφωνική εικόνα, διαχωρισμός οργάνων και δυναμικές.

Arne Domnérus – Jazz at the Pawnshop – Take Five – DR22 – DSD64
All time classic live ηχογράφηση. Ακούς τα πάντα. Λεπτομέρειες, διαχωρισμό οργάνων, μουρμουρητά παρευρισκόμενων, αίσθηση χώρου.

Arnett Cobb – Funky Butt – Jumpin’ At The Woodside – DR13 – DSD256
Αίσθηση χώρου, διαχωρισμός οργάνων, λεπτομέρειες, ξαφνικές δυναμικές εξάρσεις.

Bachar Khalifé, Francesco Tristano, Pascal Schumacher – HRA Mixed Up Sampler 2015.1 – Afrodiziak – DR8 – 24/88,2
Φοβερό bass line, clarity, διαχωρισμός οργάνων.

Benny Goodman – Live in Hamburg 1981 (Remastered) – Avalon (Live) – DR10 – 24/88,2
Φανταστική live ηχογράφηση. Ακούς τα πάντα. Λεπτομέρειες, διαχωρισμός οργάνων, αίσθηση χώρου.

Bill Evans – Live at Art d'Lugoff's Top of the Gate – Emily (Take 1) – DR12 – DSD128
Νιώθεις ότι είσαι εκεί. Λεπτομέρειες, διαχωρισμός οργάνων, αίσθηση χώρου.

Boris Giltburg – Rachmaninoff: 24 Préludes – Morceaux de fantaisie, Op. 3: No. 2 in C-Sharp Minor. Prélude – DR12 – 24/192
Από τις κορυφαίες ηχογραφήσεις solo πιάνου. Απίστευτες δυναμικές και χροιές. Μαγεία.

C.C. Colletti – Bring It On Home – Bron-Y Aur-Stomp – DR19 – 24/96
Binaural ηχογράφηση για τους φίλους που ακούν με ακουστικά. Τρομερή αίσθηση χώρου, στερεοφωνική εικόνα, διαχωρισμός οργάνων και δυναμικές.

Cantus – SPES – Kyrie – DR12 – MQA 24/352,8
Απίστευτη αίσθηση χώρου, βρίσκεσαι μέσα στην εκκλησία που έγινε η ηχογράφηση. Απόδοση χορωδίας στις υψηλές συχνότητες.

Carmen Gomes Inc. – Ray! – Let The Good Times Roll – DR13 – 24/768
Αίσθηση χώρου, απόδοση φωνής, clarity κιθάρας, στιβαρό bass line.

Cécile McLorin Salvant – Dreams and Daggers – You’re Getting To Be A Habit With Me – DR11 – 24/96
Από τις καλύτερες live ηχογραφήσεις όλων των εποχών. Δυναμικές από άλλο πλανήτη. Όπως τους ψιθύρους στο 4:14 που μετατρέπονται στην έξαρση στο 4:36. Απίστευτη απόδοση λεπτομερειών φωνής. Ακούς τα πάντα. Διαχωρισμός οργάνων, clarity, μουρμουρητά παρευρισκόμενων, αίσθηση χώρου. Απλά παρακολουθείς το live σαν να είσαι εκεί.

Charly Antolini – Knock Out 2000 – Sticks To Me – DR8 – 16/44,1
Solo drums track με απίστευτο clarity.

Christian McBride Big Band– A Salute To Jimmy, Wes And Oliver – Night Train – DR13 – 16/44,1
Ονειρεμένο κοντραμπάσο, δυναμικές, απίστευτο clarity.

Clark Terry – The Chicago Sessions 1994-95 – Moten Swing – DR14 – 16/44,1
Τρομερές δυναμικές, αίσθηση χώρου, διαχωρισμός οργάνων.
%3Aformat(jpeg)%3Amode_rgb()%3Aquality(90)%2Fdiscogs-images%2FR-13384080-1553187190-2123.jpeg.jpg&f=1&nofb=1)
Claudio Abbado – Verdi: Messa da Requiem – Dies Irae – DR12 – 16/44,1
Απόδοση χορωδίας, αίσθηση χώρου, διαχωρισμός οργάνων, απίστευτες δυναμικές, πολύ καλό χαμηλό. Το χαμόγελο σχηματίζεται αυτόματα κάθε φορά που χτυπάει η τούμπα.
%3Aformat(jpeg)%3Amode_rgb()%3Aquality(90)%2Fdiscogs-images%2FR-13495863-1555277946-8038.jpeg.jpg&f=1&nofb=1)
Daft Punk – Random Access Memories – Get Lucky – DR8 – 24/88,2
Πολύ μελάνι έχει χυθεί εκθειάζοντας αυτή την ηχογράφηση. Από τα καλύτερα bass lines ever recorded, φανταστικό clarity.

Dallas Wind Symphony – Asphalt Cocktail: The Music of John Mackey – Version For Wind Band – DR15 – 24/176,4
Κολοσσιαίες δυναμικές, διαχωρισμός οργάνων, clarity, χαμηλές συχνότητες, υψηλές συχνότητες, τα πάντα όλα. Γίνεται ένας πραγματικός χαμός από τη συμφωνική ορχήστρα σε ένα πολύ complex track αλλά ακούς τα πάντα.

David Chesky – The Audiophile Society Sampler: 96/24 Headphone Mix – Graffiti Jazz No. 3 (headphone mix) – DR9 – 24/96
Κάθε φορά που χτυπάει το μπάσο το χαμόγελο έρχεται αυθόρμητα. Διαχωρισμός οργάνων και ιδιαίτερο mix που δίνει μια μεγάλη στερεοφωνική εικόνα.

Dean Peer – Ucross – Lord’s Tundra – DR13 – 16/44,1
Βιρτουόζος solo μπασίστας που βαράει αρμονικές με απίστευτες δυναμικές.
%3Aformat(jpeg)%3Amode_rgb()%3Aquality(90)%2Fdiscogs-images%2FR-7344605-1498235403-7012.jpeg.jpg&f=1&nofb=1)
Dexter Gordon – One Flight Up – Tanya – DR16 – 24/192
Απίστευτη αίσθηση χώρου, δυναμικές, διαχωρισμός οργάνων, φοβερά τύμπανα και πνευστά.
%3Aformat(jpeg)%3Amode_rgb()%3Aquality(90)%2Fdiscogs-images%2FR-1334664-1307295002.jpeg.jpg&f=1&nofb=1)
Eiji Oue, Minnesota Orchestra – Respighi – Belkis, Queen of Sheba Suite, III. War Dance – DR12 – 16/44,1
Φοβερές δυναμικές, κρουστά, διαχωρισμός οργάνων.

Engegård Quartet – String Quartets vol. I Haydn - Solberg - Grieg – Haydn String Quartet In D, Op. 76, No. 5 - Finale - Presto – DR15 – MQA 24/352,8
Φυσικότητα στην απόδοση εγχόρδων, αίσθηση χώρου, δυναμικές.

Eos Guitar Quartet – El Alma De Paco – El Alma De Paco – DR15 – 24/96
Κουαρτέτο ακουστικών κιθαρών με απίστευτο clarity, διαχωρισμό οργάνων και δυναμικές.

Frédéric Alarie – Mega Bass – Exchange – DR 14 – 24/192
Απίστευτη ηχογράφηση με octobass που κατεβαίνει μέχρι 16Hz. Το απόλυτο φυσικό χαμηλό.

Frederick Fennell/Dallas Wind Symphony – HDCD Sample Volume 2 – The Vikings – DR10 – 24/44,1
Το εκκλησιαστικό όργανο σε όλο του το μεγαλείο. Αβυσσαλέο χαμηλό και τρομερές δυναμικές.
%3Aformat(jpeg)%3Amode_rgb()%3Aquality(90)%2Fdiscogs-images%2FR-6921177-1509899707-5353.jpeg.jpg&f=1&nofb=1)
John Hammond – Rough & Tough – Get Behind The Mule – DR14 – DSD64
Ακουστική κιθάρα, φυσαρμόνικα και μεστή φωνή. Η απόλυτη blues ηχογράφηση.
Hans Georg Pflüger – Ebony And Ivory (AUDIO's Audiophile Vol.5) – Also Sprach Zarathustra, Op. 30 – DR9 – 16/44,1
Εκκλησιαστικό όργανο με πολύ χαμηλό.
%3Aformat(jpeg)%3Amode_rgb()%3Aquality(90)%2Fdiscogs-images%2FR-10956847-1507185771-7724.jpeg.jpg&f=1&nofb=1)
Harry James And His Big Band – The Harry James Sessions – Cherokee – DR15 – 24/96
Απίστευτο drum set και τρομπέτες. Τρομερές δυναμικές.

HDEND – Audiophile Airwave – System Checka – DR1 – 16/44,1
Με DR1 και χαμηλό που κινείται γύρω από τα 20Hz, είναι το απόλυτο track για αβυσσαλέο χαμηλό και εκτίναξη κακών υλοποιήσεων subwoofer ή ακουστικών. Εδώ φαίνεται πόσα απίδια πιάνει ο σάκος…
He Xun Tian – Paramita – Earth Drums – DR6 – 16/44,1
Φοβερά δυναμικά τύμπανα, clarity, διαχωρισμός οργάνων, έξυπνη χρήση spatial mix για αίσθηση στερεοφωνίας.

Hoff Ensemble – Polarity - An Acoustic Jazz Project – Polarity – DR14 – 24/352,8
Αίσθηση χώρου, clarity, διαχωρισμός οργάνων, φοβερές δυναμικές. Η δυναμική ανάπτυξη από το 4:05 στο 4:20 είναι όλα τα λεφτά.
%3Aformat(jpeg)%3Amode_rgb()%3Aquality(90)%2Fdiscogs-images%2FR-12005939-1526417415-2121.jpeg.jpg&f=1&nofb=1)
Imany – Voodoo Cello – Wonderful Life (Stream Jockey Rework) – DR6 – 24/44,1
Από τα καλύτερα bass lines που έχω ακούσει.

Ingram Washington – What A Difference A Day Makes – What A Difference A Day Makes – DR16 – DSD128
Απόδοση μεστής φωνής, clarity, διαχωρισμός οργάνων.
%3Aformat(jpeg)%3Amode_rgb()%3Aquality(90)%2Fdiscogs-images%2FR-7460441-1516295304-4709.jpeg.jpg&f=1&nofb=1)
Isao Suzuki Trio/Quartet – Blow Up – Aqua Marine – DR14 – DSD64
Αίσθηση χώρου, clarity, φυσικότητα οργάνων, φοβερές δυναμικές.

Jesús López-Cobos – Albéniz: Iberia - Iberia: Book I: En Corpus en Seville (Fête-Dieu à Seville) (orch. Arbós) – DR14 – 16/44,1
Τρομερές δυναμικές, αίσθηση χώρου, διαχωρισμός οργάνων.
%3Aformat(jpeg)%3Amode_rgb()%3Aquality(90)%2Fdiscogs-images%2FR-9830948-1517500748-9709.jpeg.jpg&f=1&nofb=1)
John Rutter – Reference Classics - First Sampling – Nativity Carol – DR13 – 16/44,1
Απόδοση χορωδίας, αίσθηση χώρου. Κάθε φορά που μπαίνει το εκκλησιαστικό όργανο το χαμόγελο γίνεται διάπλατο λόγω του φοβερού συγκρατημένου χαμηλού.

John Williams – John Williams at the Movies - Imperial March (From "Star Wars Episode V: The Empire Strikes Back") – DR15 – 24/176.4
Αγαπητό κομμάτι στην καλύτερη απόδοσή του ever. Αίσθηση χώρου, δυναμικές, λεπτομέρειες, τρομερό χαμηλό. Όταν χτυπάει η τούμπα στο 2:33 το χαμόγελο σχηματίζεται αυτόματα λόγω αβυσσαλέου χαμηλού.

Johnny Frigo, Bucky Pizzarelli, John Pizzarelli – Chesky Records Jazz Sampler & Audiophile Test Volume 1 – The Song Is You – DR14 – 16/44,1
Δυναμικές, διαχωρισμός οργάνων.

Korn – The Essential Korn – Blind – DR7 – 16/44,1
Δυναμικές, clarity, διαχωρισμός οργάνων, απίστευτο χαμηλό, φανταστικά τύμπανα. Ποιος είπε ότι η «σκληρή» μουσική δεν μπορεί να είναι audiophile;
Kreator – Coma Of Souls – People Of The Lie – DR13 – 24/192
Super τύμπανα, γεμάτες distorted κιθάρες, clarity, διαχωρισμός οργάνων. Audiophile thrash metal.

Lana Del Rey – Chemtrails Over The Country Club – Tulsa Jesus Freak – DR8 – 24/48
Φοβερή πιστότητα στην ηχογράφηση της φωνής. Ακούγονται τα χείλη της να κινούνται, οι παραμικρές αναπνοές, τα σάλια κλπ. Επίσης πολύ ωραίο bass line.

London Grammar – If You Wait – Wasting My Young Years – DR7 – 24/44,1
Φανταστική απόδοση φωνητικών και bass line.

M83 – Hurry Up, We’re Dreaming – My Tears Are Becoming The Sea – DR6 – 16/44,1
Απόδοση πιτσαρισμένων φωνητικών, πολύ σωστό synthesizer. Στο 1:11 οι δυναμικές χτυπούν χωρίς να μπερδεύονται τα όργανα. Ακούς ξεκάθαρα τα πάντα στο μέγιστο.

Marianne Beate Kielland, Sergej Osadchuk – Come Away, Death – Finzi: from Let Us Garlands Bring, op.18, Come Away, Death – DR14 – MQA 24/352,8
Απίστευτη mezzo-soprano, φυσικό πιάνο.

Massive Attack – Mezzanine – Angel – DR8 – 24/88,2
All time classic base line.

Mega John Bass – Miami 2050 Bass – Tekno Bass (Bass Mix) – DR5 – 24/192
Αβυσσαλέο χαμηλό, απίστευτο clarity, διαχωρισμός οργάνων.

Metallica - …And Justice For All – Blackened – DR12 – 24/96
Απίστευτες μπότες τυμπάνων και γεμάτες distorted κιθάρες. Η διπλοκασιά στο 1:57 μάλλον η καλύτερη που έχει ηχογραφηθεί ποτέ για το είδος. Ίσως η καλύτερη ηχογράφηση heavy metal ever.

Michael Hedges – Aerial Boundaries – Rickover’s Dream – DR17 – DSD64
Σόλο ακουστική κιθάρα από άλλο πλανήτη. Φοβερές δυναμικές και απίστευτο clarity. Το απόλυτο reference ακουστικής κιθάρας.
%3Aformat(jpeg)%3Amode_rgb()%3Aquality(90)%2Fdiscogs-images%2FR-7374279-1440100296-5617.jpeg.jpg&f=1&nofb=1)
Michael Jackson – Thriller – Billy Jean (Single Version) – DR16 – 24/176,4
Φανταστικό base line, clarity, διαχωρισμός οργάνων.

Monolake – Silence – Reconnect – DR13 – 16/44,1
Φανταστικό σφιχτό χαμηλό με έκταση, λεπτομέρειες, clarity, έξυπνη χρήση spatial effects για αίσθηση στερεοφωνίας.

Muddy Waters – Folk Singer – Good Morning Little Schoolgirl – DR15 – 24/192
Κλασσική ηχογράφηση. Μεστή φωνή, αίσθηση χώρου, λεπτομέρειες, διαχωρισμός οργάνων.

Nidarosdomens Jentekor, TrondheimSolistene – Magnificat – Arnesen: Magnificat 4. Et misericordia – DR13 – MQA 24/352,8
Απίστευτη soprano, χορωδία που χτυπάει πολύ υψηλές, αίσθηση χώρου.

Norah Jones – Come Away With Me – Come Away With Me – DR13 – DSD64
Αέρινη, μεστή φωνή, διαχωρισμός οργάνων, clarity.
%3Aformat(jpeg)%3Amode_rgb()%3Aquality(90)%2Fdiscogs-images%2FR-1957633-1259735551.jpeg.jpg&f=1&nofb=1)
Ole Bull – Violin Concertos – La Verbena de San Juan – DR19 – 24/192
Απίστευτα φυσικό βιολί σε όλες τις συχνότητες, διαχωρισμός οργάνων, δυναμικές.

Sol Gabetta, Patricia Kopatchinskaja – Sol & Pat – Leclair: Tambourin in C Major – DR14 – 24/96
Φοβερές δυναμικές, clarity, διαχωρισμός οργάνων.

Peter Gabriel – Passion (OST) – A Different Drum – DR11 – 24/96
Δυναμικά τύμπανα, λεπτομέρειες.

Quartet Diminished – Station Three – Station Three – DR7 – 16/44,1
Απίστευτο clarity και διαχωρισμός οργάνων.

Raffi Besalyan – The Sound of Black and White – Gayane (Excerpts Arr. O. Levant for Piano): Sabre Dance – DR12 – 24/192
Φυσικός ήχος πιάνου.

Romain Collin – Press Enter – Clockwork – DR7 – 24/88,2
Ωραία modern jazz ηχογράφηση. Φανταστικό μπάσο, τύμπανα, πιάνο, λεπτομέρειες. Βιρτουόζοι μουσικοί σε μεγάλα κέφια.

Sharon Isbin – Romances Latines pour Guitare – Albeniz - Asturias (Trans. Segovia) – DR17 – 16/44.1
Κλασική κιθάρα με απίστευτο clarity και δυναμικές.

Sia – 1000 Forms Of Fear (Deluxe Version) – Chandelier (Piano Version) – DR7 – 16/44,1
Από τις καλύτερες φωνές που έχουν ηχογραφηθεί ποτέ. Η απόλυτη ανατριχίλα.

Steve Vai – Passion & Warfare – For The Love Of God – DR11 – 24/192
Φανταστική solo ηλεκτρική κιθάρα, στιβαρό bass line.

Susan Wong – Close To Me – Don’t Dream It’s Over – DR9 – DSD64
Απίστευτη φωνή.

Terje Winge – Organism – Sonata De Profundis, op 143; I. De profundis clamavi – DR10 – MQA 24/352,8
Κορυφαία ηχογράφηση εκκλησιαστικού οργάνου.

The O-Zone Percussion Group – La Bamba – Jazz Variants – DR14 – 16/44,1
Απίστευτη ηχογράφηση. Ένα από τα κορυφαία reference tracks. Αναδεικνύει τα δυναμικά του συστήματος. Τα καλύτερα τύμπανα που έχω ακούσει. Τρομερό χαμηλό κάθε φορά που χτυπάει η τούμπα. Αποδεικνύει πως τα 16/44,1 είναι υπεραρκετά (η ηχογράφηση και το mastering μετράνε) και όλη η κουβέντα περί high sample rate ηχογραφήσεων είναι λίγο αστεία.

Tord Gustavsen, Det Norske Jentekor, Anne Karin Sundal-Ask – Stille Grender – Carol Of The Bells – DR13 – 24/176,4
Απίστευτη αίσθηση χώρου, βρίσκεσαι μέσα στην εκκλησία που έγινε η ηχογράφηση. Απόδοση χορωδίας.

The Cure – Staring at the Sea: The Singles – 10:15 Saturday Night – DR14 – 16/44,1
Φανταστική ηχογράφηση. Από τα καλύτερα rock τύμπανα που έχω ακούσει. Clarity, λεπτομέρειες, στιβαρό bass line.
%3Aformat(jpeg)%3Amode_rgb()%3Aquality(90)%2Fdiscogs-images%2FR-11781353-1522470145-8034.jpeg.jpg&f=1&nofb=1)
The Doors – L.A. Woman – Riders On The Storm (L.A. Woman Sessions) – DR17 – 24/192
Clarity, διαχωρισμός οργάνων, φανταστικό bass line.

The Prodigy – More Music for the Jilted Generation – Their Law (Remastered) – DR8 – 16/44,1
Σφιχτό χαμηλό παντού. Κόλαση.

Van Halen – Studio Albums 1978-1984 – Jump – DR12 – 24/192
Πολύ σωστό synthesizer, στιβαρό bass line, φανταστική solo κιθάρα, clarity, διαχωρισμός οργάνων.

Vangelis – El Greco – Movement IV – DR13 – 16/44,1
Η Montserrat Caballé στα καλύτερά της, το ίδιο και ο Βαγγέλης Παπαθανασίου. Φοβερές δυναμικές.

Virgil Fox – Reference Recordings 30th Anniversary Sampler - Prelude In D, BWV 532 – DR7 – 16/44,1
Εκκλησιαστικό όργανο…Godzilla! Κατεβαίνει όσο χαμηλά πάει και σείεται ο «χώρος».

Wechseldominante – Beyond The Horizon – Although It Is Strong Against The Enemy (Night Battle!) – DR14 – DSD256
Από τις καλύτερες ηχογραφήσεις solo πιάνου που έχω ακούσει.
Wycliffe Gordon – Dreams of New Orleans – When the Saints Go Marching In – DR17 – 24/192
Binaural ηχογράφηση για τους φίλους που ακούν με ακουστικά. Τρομερή αίσθηση χώρου, στερεοφωνική εικόνα, διαχωρισμός οργάνων και δυναμικές.
