Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie από την Google για να παρέχει τις υπηρεσίες του και να αναλύει την επισκεψιμότητα. Η IP διεύθυνσή σας γνωστοποιείται στην Google, μαζί με μετρήσεις απόδοσης και ασφαλείας, ώστε να διασφαλιστεί η ποιότητα της υπηρεσίας, για τη δημιουργία στατιστικών στοιχείων σχετικά με τη χρήση και για τον εντοπισμό και την αντιμετώπιση καταχρήσεων. Με την χρήση του ιστότοπου Audiohub.gr αποδέχεστε τα παραπάνω.

Γεωμετρίες & protractors

User avatar
Dr Pan K
Site Admin
Posts: 7873
Joined: Tue Mar 29, 2016 12:46 am

Γεωμετρίες & protractors

Unread post #1 by Dr Pan K » Wed Sep 19, 2018 9:23 pm

Οταν ρυθμίζουμε την θεση της κεφαλης σε ενα ακτινικο βραχίονα συνήθως ακολουθούμε την πρόταση του σχεδιαστή του βραχίονα, η οποία συχνά είναι η λεγόμενη γεωμετρία κατά Baerwald . Υπάρχουν άλλες 2 γνωστές επιλογές, Stevenson και Loefgren.

Οι γεωμετριες αυτές είναι αποτέλεσμα του σφάλματος των ακτινικων βραχιονων, καθώς αυτοί διαγράφουν τόξο κατά την κίνηση τους αντί να διαβάζουν κάθετα στον άξονα περιστροφής του δίσκου (όπως οι παράλληλοι βραχίονες). Αυτό σημαίνει ότι μόνο σε 2 σημεία έχουμε μηδέν παραμόρφωση, σε όλα τα άλλα έχουμε ένα μικρό ποσοστό (συνήθως μέχρι 0.6-0.8 max).

Τα 2 σημεία με μηδέν παραμόρφωση ονομάζονται null points, και είναι αυτά στα οποία κάνουμε και τις ρυθμίσεις μας για λόγους ευκολίας.

Η κάθε γεωμετρία λοιπόν προσπαθεί να μοιράσει την παραμόρφωση κατά μήκος της επιφάνειας του δίσκου, αλλά καθώς μιλάμε για τοξοειδη κίνηση θα έχουμε πάντα ένα ποσό παραμόρφωσης. Με λίγα λόγια δεν υπάρχει μια γεωμετρία καλύτερη από την άλλη, απλά κάποια θα έχει πιο πολύ παραμόρφωση στην μέση του δίσκου και κάποια προς το τέλος. Στην αρχη ολες εχουν χαμηλη παραμόρφωση.

Πήρα σαν παράδειγμα το γραφικο που ανεβασε ο Chris1967 απο αλλο νημα, εδώ βλέπουμε πως:

Baerwald: μοιράζει την ζημιά κατά μήκος ολόκληρης της πλευράς, αυτός είναι και ο λόγος που την προτιμούν οι κατασκευαστές. Χρυσή μετριοτης.
Stevenson: έχει πιο πολύ παραμόρφωση στα 4/5α της πλευράς
Loefgren: είναι απλά η καλύτερη..

Θα μου πείτε μα μόλις έγραψες ότι δεν υπάρχει κάποια καλύτερη από τις άλλες γιατί όλες κάπου πρέπει να βγάλουν παραμόρφωση. Σωστά αλλά η Loefgren κρύβει την παραμόρφωση κάτω από το χαλί.

rega_alignment_comparison.gif
rega_alignment_comparison.gif (6.9 KiB) Viewed 2801 times


Υγ, εγώ κάνω δικά μου ματζουνια αλλα θα σας συμβουλευα να βαλετε όλοι Loefgren.
Παναγιώτης
spyhar66
Posts: 186
Joined: Sun Apr 17, 2016 10:53 pm

Re: Γεωμετρίες & protractors

Unread post #2 by spyhar66 » Thu Sep 20, 2018 11:14 am

Το ερώτημα είναι πως κάποιος θα αναγνωρίσει "ποιοτικά" τη διαφορά π.χ. του 0.25% παραμόρφωσης μεταξύ δύο μεθόδων. Εγώ επί χρόνια είχα και έχω Rega (ή κλώνους) βραχίονες και νομίζω ότι, σε αυτούς τουλάχιστον τους βραχίονες, μεγαλύτερη διαφορά κάνει μια απόκλιση (λάθος) μισού χιλιοστού στο alignment με μια συγκεκριμένη μέθοδο παρά η σωστή ρύθμιση με δύο διαφορετικές μεθόδους. Θα είχε ενδιαφέρον να αναφερθούν κάποιοι δίσκοι/τραγούδια που ενδεχομένως βοηθούν να αντιληφθούμε τις διαφορές μεταξύ των μεθόδων ώστε να αποφασίσουμε τι μας ταιριάζει καλύτερα.

Φυσικά αναφέρομαι σε συστήματα χαμηλομεσαίου κόστους. Πιθανώς σε ένα ακριβό σύστημα οι διαφορές να είναι πιο εύκολα αναγνωρίσιμες.
User avatar
Dr Pan K
Site Admin
Posts: 7873
Joined: Tue Mar 29, 2016 12:46 am

Re: Γεωμετρίες & protractors

Unread post #3 by Dr Pan K » Thu Sep 20, 2018 12:06 pm

Όταν ένα τυπικό ηχείο, μόλις ζεσταθεί λίγο, μπορεί να έχει εύκολα και 20% παραμόρφωση ενώ ταυτόχρονα πολλοί ενισχυτές κλιπαρουν μια διαφορά της τάξης του 0.2% είναι όντος ελάχιστη. Αλλά αν κάποιος θέλει τον καλύτερο δυνατό ήχο, και αυτό ισχύει σε όλους τους δίσκους, βάζει Loefgren. Trust me, I am a Dr..
Παναγιώτης
User avatar
Dr Pan K
Site Admin
Posts: 7873
Joined: Tue Mar 29, 2016 12:46 am

Re: Γεωμετρίες & protractors

Unread post #4 by Dr Pan K » Thu Sep 20, 2018 3:09 pm

Να περιγράψω και την διαδικασία με την οποία ακούμε και συγκρίνουμε τις διάφορες γεωμετριες.

Διαλέγουμε ένα δίσκο, κάτι που γνωρίζουμε και με μια καλή δόση δυσκολίας στην αναπαραγωγή. Ακουμε με την γεωμετρία Baerwald ή Stevenson το τέταρτο από τα πέντε κομμάτια, εναλλακτικά μετράμε με ένα χάρακα 9 εκατοστά από την τρύπα του δίσκου και βάζουμε να ακούσουμε από εκεί και πέρα, για 4-5 λεπτά.

Μετά αλλάζουμε γεωμετρία και ακούμε το ίδιο πέρασμα με Loefgren. Δεν ξαναγυρίζουμε πίσω.
Παναγιώτης
spyhar66
Posts: 186
Joined: Sun Apr 17, 2016 10:53 pm

Re: Γεωμετρίες & protractors

Unread post #5 by spyhar66 » Thu Sep 20, 2018 6:44 pm

Παναγιώτη είσαι πολύ πειστκός [blueobey] Αν δεν είχα μοχθήσει τόσο πολύ τις τελευταίες εβδομάδες με το στήσιμο της Black θα το δοκίμαζα άμεσα. Θα είναι το επόμενο project αφού ηρεμήσω λίγο. Απλά κάπου είχα διαβάσει ότι ίσως κάποιοι βραχίονες δεν έχουν τον απαραίτητο χώρο για ρύθμιση κατά Loefgren.
User avatar
Dr Pan K
Site Admin
Posts: 7873
Joined: Tue Mar 29, 2016 12:46 am

Re: Γεωμετρίες & protractors

Unread post #6 by Dr Pan K » Thu Sep 20, 2018 8:13 pm

Κάποιοι βραχίονες έχουν περιορισμούς στην τοποθέτηση της κεφαλής. Συνήθως το κάνουν για να είναι εύκολο για τον απλό χρήστη, δεν αφήνουν δλδ περιθώρια λάθους καθώς έχουν τρύπες και όχι αυλάκια για το δέσιμο της κεφαλής. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο SME 3009, αρκεί να μετρηθεί σωστά η απόσταση pivot to spindle, μετά υπάρχει μόνο μία δυνατότητα τοποθέτησης της κεφαλής στο αυθεντικό headshell και τέλος. Εγγυημένα αποτελέσματα για όλους, χωρίς όμως δυνατότητα αλλαγής γεωμετρίας.

Έχω βραχίονα Rega αλλά δεν θυμάμαι καν τι γεωμετρία του έχω βάλει. Ο protractor της Accutrak όμως ξέρω πώς είναι άψογος, τον εχω συγκρίνει με δικούς μου και είναι spot on. Και αν έχει επάνω του Loefgren λογικά πρέπει να μπορείς να κάνεις την αλλαγή.
Παναγιώτης
User avatar
Chris1967
Contributor
Posts: 1494
Joined: Tue Mar 29, 2016 11:07 am

Re: Γεωμετρίες & protractors

Unread post #7 by Chris1967 » Fri Sep 21, 2018 12:02 pm

Θα συμφωνήσω ότι η γεωμετρία Lofgren B έχει μειωμένη παραμόρφωση στο μεγαλύτερο μέρος του δίσκου σε σχέση με τις άλλες γεωμετρίες.

Αυτό όμως δεν αποτελεί πανάκεια και δεν σημαίνει ότι ένας βραχίονας θα ακούγεται καλύτερα με Lofgren B, σε σχέση με την εργοστασιακή του γεωμετρία ή κάποια άλλη.

Στο παράδειγμα επάνω φαίνεται ότι η εργοστασιακή γεωμετρία Rega είναι η χειρότερη όλων, γιατί την δίνει ο κατασκευαστής όμως αν η Lofgren B ή η Baerwald είναι καλύτερη?

Ο SAEC βραχίονας που είχε ο Πάνος είχε κάτι κουφά nul points πολύ κοντά μεταξύ τους και τα δύο μετά το μέσον του δίσκου.

Ο Jelco έχει επίσης άλλα σημεία πιο κοντά σε Baerwald αλλά όχι αυτή καθαυτή.

Τι σημαίνουν λοιπόν αυτά?

Σημαίνουν ότι σε κάθε βραχίονα ο κατασκευαστής ψάχνει κάποια συνέργεια εσωτερικών ανακλάσεων (resonance) σε σχέση με την παραμόρφωση του tracking, που θα αναδεικνύει καλύτερο το κάθε μηχανικό σύνολο.

Όπως ειπώθηκε πριν οι παραμορφώσεις για τις οποίες μιλάμε δεν είναι ακουστές, τουλάχιστον όχι από τους περισσότερους από μας. Ενδέχεται όμως το μηχανικό σύνολο να έχει μια καλύτερη ακουστική απόδοση με κάποιες γεωμετρίες.

Για Rega όσοι έχετε όρεξη δοκιμάστε και Stevenson.
Χρήστος
User avatar
Dr Pan K
Site Admin
Posts: 7873
Joined: Tue Mar 29, 2016 12:46 am

Re: Γεωμετρίες & protractors

Unread post #8 by Dr Pan K » Fri Sep 21, 2018 2:12 pm

Ο SAEC που είχα ήταν εξαίρεση, πίσω του είχε μια σοβαρή μελέτη, όπως αρμόζει στον κορυφαίο βραχίονα made in Japan από την χρυσή περίοδο του βινυλίου. Είμαι πρακτικά βέβαιος ότι αντίστοιχες μελέτες Δεν έχουν κάνει οι σύγχρονοι κατασκευαστές, με σχεδόν καμία εξαίρεση. Απόδειξη ότι σχεδόν όλοι προτείνουν Baerwald και Stevenson ή όταν ξεφεύγουν λίγο προτείνουν ανοησίες με όλη την σημασία της λέξης.

Φυσικά ο καθένας μπορεί να κάνει ότι θέλει με το set up του. Ένας από τους λόγους που το δικό μου παίζει τόσο καλά είναι και η (τροποποιημένη) γεωμετρία κατά Loefgren.
Παναγιώτης

Return to “Αναλογικός ήχος”



Login · Register