Από τα αλώνια στα σαλόνια ! Ένα διαφορετικό ενεργό σύστημα !
Posted: Wed Apr 12, 2023 1:30 pm
Νέος εδώ ! Και το πρώτο μου ποστ μετά και από την παρότρυνση του αντμιν (που φυσικά κάνω μετά χαράς), στη παρουσίαση του συστήματος μου.
Φυσικά ο τίτλος αναφαίρετε στα ηχεία μου, που κατά κύριο λόγο κατασκευάστηκαν για χρήση PA στα μέσα της δεκαετίας του 60, σχεδιασμένα από έναν θρύλο της εποχής , τον Cal Perkins, τα θρυλικά JBL 4560. Τα ηχεία είναι σχεδίαση κορνας εμπρόσθιας φόρτωσης ( front loading horn) και χρήση bass reflex σε συχνότητες κάτω των 150hz. Ως γνωστόν οι κόρνες είναι ο πιο efficient τρόπος ενσωμάτωσης του ήχου στον χώρο. Η συγκεκριμένες καμπίνες που έχω είναι η τελευταία σειρά των 4560 με κωδικό 4560Α οι οποίες έτρεξαν σε καταλόγους της JBL μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 80 που από εκεί και πέρα χάθηκαν μαζί με όλες τις καμπίνες κορνας εκείνης της εποχής, αφού τα βατ ήταν άφθονα και σε ενισχυτές αλλά και σε ηχεία.
Για τα ηχεία θα μιλήσω και πιο κάτω μιας και τα θεωρώ το βασικότερο στοιχείο της μουσικής αλυσίδας σε ένα σύστημα. Αλλά τι θα ήταν τα ηχεία χωρίς τα ηλεκτρονικά - και τι το αντίθετο βέβαια. Ο προενισχυτης είναι ένα από τα βασικότερα στοιχεία για καλό ήχο (μαζί με το ηλεκτρονικό κροσοβερ σε ένα ενεργό) και αφού ειδα και άκουσα πολλούς σε όλα αυτά τα χρόνια που ασχολούμαι με το χάι φαι (παρά τα 37 μου χρόνια χαχ ) κατέληξα σε 2, τον θρυλικό GAS Thaedra ο οποίος ρυθμίστηκε και φρεσκαρίστηκε υπό τις υποδείξεις του Mike Bettinger ο οποίος είναι από τους τελευταίους συνεχιστές της εταιρίας στην Αμερική, και στον Mark Levinson No26 , τον πρώτο λεβινσον υπό την madrigal. Ο ήχος των 2 προ είναι εντελώς διαφορετικός με τον GAS να έχει τον ήχο του λαιβ και τον Λεβινσον να έχει τον γνωστό κλινικό - σχετικά σκοτεινό αλλά εθιστικό ήχο.
Το σήμα μετά τον προ πάει στο ενεργό κροσοβερ της αγγλικής BSS το οποίο έχει αναβαθμιστεί σε τροφοδοσία και opa. Το σύστημα αυτή τη στιγμή είναι κομμένο στα 800hz 24db. Ήταν ένα κροσοβερ που ειδα πρώτη φορά στα sierra studio στην Αθήνα και είπα αφού είναι αρκετά καλό για την westlake θα είναι αρκετά καλό και για εμένα :) Έχοντας και ένα bryston 10B μετά από πολλές ώρες δοκιμών και ρυθμίσεων αποφάσισα ποτε να μη χρησιμοποιήσω κροσοβερ με στεπντ ρυθμίσεις γκειν. Σχεδόν όλα τα ενεργά κροσοβερ έχουν 1 ντιμπι στεπ το οποίο για εμένα είναι εξαιρετικά μεγάλο για την ακριβη ρύθμιση ενός συστήματος .
Το σύστημα για αρκετο καιρό ήταν τριδρομο φουλ ενεργό δλδ κάθε δρόμος και ξεχωριστός τελικος. Αυτό το έκανε αρκετά περίπλοκο και πολύπλοκο στην σωστή ρύθμιση του. Μετά από παρότρυνση Γιαπωνέζων οντιοφαιλ που ακολουθώ και με ακολουθούν σε διαφορά φόρουμ σάιτ κλπ με την ίδια αγάπη-τρέλα στην JBL το σύστημα έγινε 2 δρόμο ενεργό με τον τρίτο δρόμο (τουιτερ) να παίζει από ένα παθητικό κροσοβερ (JBL N7000) που τρέφεται από τον ενισχυτη των μεσαίων /υψηλών , έναν Mark Levinson no29. Οι χαμηλές συχνότητες παίζουν από έναν θρύλο των στούντιο και όχι μόνο , τον Crown psa2 , και είναι αυτός (αντίστοιχος) που είχε βάλει φωτιά στο μόνιτορ του στούντιο που έγραφε ο Michael Jackson το θρίλερ! Στα τουιτερ όταν το σύστημα έπαιζε φουλ τριδρομο υπήρχε (και υπάρχει ακόμα βέβαια) ένας accuphase p20.
Το σύστημα μπορεί να παίξει και σαν παθητικό φυσικά, ενεργοποιώντας το παθητικό κροσοβερ JBL 3152 και τον τελικό Threshold model 4000, του θρύλου Νελσον Πας ! Σίγουρα όμως ο ήχος του συστήματος σαν παθητικό απεχει αρκετά σε σχέση με τον ήχο του σαν ενεργό.
Σε πηγες υπάρχουν 2 πικαπ - αν και δεν μπορώ να πω πως είμαι φαν του αναλογικού πια , ένα technics sp10 mk2 με βραχίονα τον 12αρη Jelco 750lb και κεφαλή την dynavector 17karat d3, και ένα Denon dp6000 με έναν sme 3009 s2 imp και κεφαλή μια Denon dl110 το οποίο παίζω σαν καθημερινό (ιδιαίτερα τίμιος συνδυασμός κεφαλής - βραχίονα) .
Στο ψηφιακό κομμάτι υπάρχει ένα τρανσπορτ της CEC καθώς επίσης και ένα broadcasting player της Denon τα οποία μέσω ενος siltech παίζουν σε ένα παλιό καλό αναβαθμισμένο από τον Τροβα Benchmark dac1 usb η σε ένα ακόμα πιο παλιό timbre TT1.
Όπως είπα τα ηχεία είναι ένα ζευγάρι JBL 4560a και είναι το μόνο κομμάτι του συστήματος που βρέθηκε με πολύ πολύ κόπο στην Ελλάδα. Οι καμπίνες - αφού αφαιρέθηκε το παλιό χρώμα με ριμουβερ (αποκλειστικά), τρίφτηκαν απαλά με ψιλό γυαλοχαρτο ώστε να μη χαθεί υλικό, και βάφτηκαν με πιστόλι μαύρο ματ. Δυστυχώς δεν μπόρεσαν να σωθούν οι μεταξοτυπιες στις πλευρές με το όνομα της JBL αλλά υπάρχουν στη πλάτη τα ταμπελάκια με το μοντέλο και τα SN της κάθε καμπίνας. Φοράνε τα JBL 2220 τα οποία είναι μεγάφωνα αποκλείστηκα κατασκευασμένα για αυτές τις καμπίνες με χαμηλό qts, ελαφρύ κώνο και απίστευτη ταχύτητα. Φυσικά έχω κάθε επιλογή σε μεγάφωνο που πρότεινε η JBL στις καμπίνες αυτές όπως τα D130 ,e145, 2205, 2225 , k140 με τα αγαπημένα μου να παραμένουν τα 2220 και τα d130! Στα μεσαια υπάρχουν 2 acoustic lenses τα JBL 2395 (αν και τα αγαπημένα μου είναι τα 2390) τα οποία φοράνε τα ντραιβερ JBL 2440 με διαφραγματα JBL 2441. Στα τουιτερ υπάρχουν 2 JBL 2402 τα οποία όπως ανέφερα και παραπάνω παίζουν από ένα ζευγάρι Ν7000 κομμένα με τη κόρνα στις 7Κ χέρζ.
Το σύστημα ήταν και είναι παρά πολύ δύσκολο να ρυθμιστεί σωστά. Οι παράγοντες είναι πολλοί. Διασπορά καμπίνων , διασπορά λενς , διασπορά τουιτερ , περιορισμένο χαμηλό καμπίνας , ανομοιόμορφη ευαισθησία καμπίνας σε σχέση με την ένταση κλπ. Είναι ένα σύστημα που θέλει υπομονή - επιμονή, εμπειρία και ισχυρή αντίληψη, γιατί όταν ρυθμίσεις κατι, κάτι άλλο θα συμβεί και όταν συμβεί το άλλο θα πρέπει να ρυθμίσεις κάτι τρίτο. Το ματσαρισμα των γκειν είναι θα έλεγα το 95% του καλού ηχου σε ένα ενεργό σύστημα, στο συγκεκριμένο όμως η θέση των καμπίνων είναι εξίσου βασική, και με τα λενς να έχουν διασπορά 140 μοίρες , και τα τουιτερ 40 τα πράγματα δυσκολεύουν πολύ! Δεν νομίζω βέβαια να νοιάζει πολύ κόσμο η ρύθμιση αλλά ο ήχος του συστήματος αυτού, και νομίζω πως ο ηχος του ειναι από τους πιο ρεαλιστικους που έχω ακούσει σε συστήματα γενικά ! Η ταχύτητα, και η μεσαια περιοχή είναι τα δυνατά του σημεία αφού το χαμηλό είναι σχετικά περιορισμένο. Παρά το μέγεθος των ηχειων είναι αξιοθαύμαστο πως αυτά εξαφανίζονται στον χώρο, κάτι που μόνο από τα μικρα μου ls3/5a το έχω βιώσει ξανά (τα οποία δεν έχουν καμία σχέση βέβαια σε επίπεδα ρεαλισμού έντασης και ατακ). Ξέχασα να πω πως όλα τα καλώδια σε σήμα ρεύμα και ηχεία είναι της Belden :)
Φυσικά ο τίτλος αναφαίρετε στα ηχεία μου, που κατά κύριο λόγο κατασκευάστηκαν για χρήση PA στα μέσα της δεκαετίας του 60, σχεδιασμένα από έναν θρύλο της εποχής , τον Cal Perkins, τα θρυλικά JBL 4560. Τα ηχεία είναι σχεδίαση κορνας εμπρόσθιας φόρτωσης ( front loading horn) και χρήση bass reflex σε συχνότητες κάτω των 150hz. Ως γνωστόν οι κόρνες είναι ο πιο efficient τρόπος ενσωμάτωσης του ήχου στον χώρο. Η συγκεκριμένες καμπίνες που έχω είναι η τελευταία σειρά των 4560 με κωδικό 4560Α οι οποίες έτρεξαν σε καταλόγους της JBL μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 80 που από εκεί και πέρα χάθηκαν μαζί με όλες τις καμπίνες κορνας εκείνης της εποχής, αφού τα βατ ήταν άφθονα και σε ενισχυτές αλλά και σε ηχεία.
Για τα ηχεία θα μιλήσω και πιο κάτω μιας και τα θεωρώ το βασικότερο στοιχείο της μουσικής αλυσίδας σε ένα σύστημα. Αλλά τι θα ήταν τα ηχεία χωρίς τα ηλεκτρονικά - και τι το αντίθετο βέβαια. Ο προενισχυτης είναι ένα από τα βασικότερα στοιχεία για καλό ήχο (μαζί με το ηλεκτρονικό κροσοβερ σε ένα ενεργό) και αφού ειδα και άκουσα πολλούς σε όλα αυτά τα χρόνια που ασχολούμαι με το χάι φαι (παρά τα 37 μου χρόνια χαχ ) κατέληξα σε 2, τον θρυλικό GAS Thaedra ο οποίος ρυθμίστηκε και φρεσκαρίστηκε υπό τις υποδείξεις του Mike Bettinger ο οποίος είναι από τους τελευταίους συνεχιστές της εταιρίας στην Αμερική, και στον Mark Levinson No26 , τον πρώτο λεβινσον υπό την madrigal. Ο ήχος των 2 προ είναι εντελώς διαφορετικός με τον GAS να έχει τον ήχο του λαιβ και τον Λεβινσον να έχει τον γνωστό κλινικό - σχετικά σκοτεινό αλλά εθιστικό ήχο.
Το σήμα μετά τον προ πάει στο ενεργό κροσοβερ της αγγλικής BSS το οποίο έχει αναβαθμιστεί σε τροφοδοσία και opa. Το σύστημα αυτή τη στιγμή είναι κομμένο στα 800hz 24db. Ήταν ένα κροσοβερ που ειδα πρώτη φορά στα sierra studio στην Αθήνα και είπα αφού είναι αρκετά καλό για την westlake θα είναι αρκετά καλό και για εμένα :) Έχοντας και ένα bryston 10B μετά από πολλές ώρες δοκιμών και ρυθμίσεων αποφάσισα ποτε να μη χρησιμοποιήσω κροσοβερ με στεπντ ρυθμίσεις γκειν. Σχεδόν όλα τα ενεργά κροσοβερ έχουν 1 ντιμπι στεπ το οποίο για εμένα είναι εξαιρετικά μεγάλο για την ακριβη ρύθμιση ενός συστήματος .
Το σύστημα για αρκετο καιρό ήταν τριδρομο φουλ ενεργό δλδ κάθε δρόμος και ξεχωριστός τελικος. Αυτό το έκανε αρκετά περίπλοκο και πολύπλοκο στην σωστή ρύθμιση του. Μετά από παρότρυνση Γιαπωνέζων οντιοφαιλ που ακολουθώ και με ακολουθούν σε διαφορά φόρουμ σάιτ κλπ με την ίδια αγάπη-τρέλα στην JBL το σύστημα έγινε 2 δρόμο ενεργό με τον τρίτο δρόμο (τουιτερ) να παίζει από ένα παθητικό κροσοβερ (JBL N7000) που τρέφεται από τον ενισχυτη των μεσαίων /υψηλών , έναν Mark Levinson no29. Οι χαμηλές συχνότητες παίζουν από έναν θρύλο των στούντιο και όχι μόνο , τον Crown psa2 , και είναι αυτός (αντίστοιχος) που είχε βάλει φωτιά στο μόνιτορ του στούντιο που έγραφε ο Michael Jackson το θρίλερ! Στα τουιτερ όταν το σύστημα έπαιζε φουλ τριδρομο υπήρχε (και υπάρχει ακόμα βέβαια) ένας accuphase p20.
Το σύστημα μπορεί να παίξει και σαν παθητικό φυσικά, ενεργοποιώντας το παθητικό κροσοβερ JBL 3152 και τον τελικό Threshold model 4000, του θρύλου Νελσον Πας ! Σίγουρα όμως ο ήχος του συστήματος σαν παθητικό απεχει αρκετά σε σχέση με τον ήχο του σαν ενεργό.
Σε πηγες υπάρχουν 2 πικαπ - αν και δεν μπορώ να πω πως είμαι φαν του αναλογικού πια , ένα technics sp10 mk2 με βραχίονα τον 12αρη Jelco 750lb και κεφαλή την dynavector 17karat d3, και ένα Denon dp6000 με έναν sme 3009 s2 imp και κεφαλή μια Denon dl110 το οποίο παίζω σαν καθημερινό (ιδιαίτερα τίμιος συνδυασμός κεφαλής - βραχίονα) .
Στο ψηφιακό κομμάτι υπάρχει ένα τρανσπορτ της CEC καθώς επίσης και ένα broadcasting player της Denon τα οποία μέσω ενος siltech παίζουν σε ένα παλιό καλό αναβαθμισμένο από τον Τροβα Benchmark dac1 usb η σε ένα ακόμα πιο παλιό timbre TT1.
Όπως είπα τα ηχεία είναι ένα ζευγάρι JBL 4560a και είναι το μόνο κομμάτι του συστήματος που βρέθηκε με πολύ πολύ κόπο στην Ελλάδα. Οι καμπίνες - αφού αφαιρέθηκε το παλιό χρώμα με ριμουβερ (αποκλειστικά), τρίφτηκαν απαλά με ψιλό γυαλοχαρτο ώστε να μη χαθεί υλικό, και βάφτηκαν με πιστόλι μαύρο ματ. Δυστυχώς δεν μπόρεσαν να σωθούν οι μεταξοτυπιες στις πλευρές με το όνομα της JBL αλλά υπάρχουν στη πλάτη τα ταμπελάκια με το μοντέλο και τα SN της κάθε καμπίνας. Φοράνε τα JBL 2220 τα οποία είναι μεγάφωνα αποκλείστηκα κατασκευασμένα για αυτές τις καμπίνες με χαμηλό qts, ελαφρύ κώνο και απίστευτη ταχύτητα. Φυσικά έχω κάθε επιλογή σε μεγάφωνο που πρότεινε η JBL στις καμπίνες αυτές όπως τα D130 ,e145, 2205, 2225 , k140 με τα αγαπημένα μου να παραμένουν τα 2220 και τα d130! Στα μεσαια υπάρχουν 2 acoustic lenses τα JBL 2395 (αν και τα αγαπημένα μου είναι τα 2390) τα οποία φοράνε τα ντραιβερ JBL 2440 με διαφραγματα JBL 2441. Στα τουιτερ υπάρχουν 2 JBL 2402 τα οποία όπως ανέφερα και παραπάνω παίζουν από ένα ζευγάρι Ν7000 κομμένα με τη κόρνα στις 7Κ χέρζ.
Το σύστημα ήταν και είναι παρά πολύ δύσκολο να ρυθμιστεί σωστά. Οι παράγοντες είναι πολλοί. Διασπορά καμπίνων , διασπορά λενς , διασπορά τουιτερ , περιορισμένο χαμηλό καμπίνας , ανομοιόμορφη ευαισθησία καμπίνας σε σχέση με την ένταση κλπ. Είναι ένα σύστημα που θέλει υπομονή - επιμονή, εμπειρία και ισχυρή αντίληψη, γιατί όταν ρυθμίσεις κατι, κάτι άλλο θα συμβεί και όταν συμβεί το άλλο θα πρέπει να ρυθμίσεις κάτι τρίτο. Το ματσαρισμα των γκειν είναι θα έλεγα το 95% του καλού ηχου σε ένα ενεργό σύστημα, στο συγκεκριμένο όμως η θέση των καμπίνων είναι εξίσου βασική, και με τα λενς να έχουν διασπορά 140 μοίρες , και τα τουιτερ 40 τα πράγματα δυσκολεύουν πολύ! Δεν νομίζω βέβαια να νοιάζει πολύ κόσμο η ρύθμιση αλλά ο ήχος του συστήματος αυτού, και νομίζω πως ο ηχος του ειναι από τους πιο ρεαλιστικους που έχω ακούσει σε συστήματα γενικά ! Η ταχύτητα, και η μεσαια περιοχή είναι τα δυνατά του σημεία αφού το χαμηλό είναι σχετικά περιορισμένο. Παρά το μέγεθος των ηχειων είναι αξιοθαύμαστο πως αυτά εξαφανίζονται στον χώρο, κάτι που μόνο από τα μικρα μου ls3/5a το έχω βιώσει ξανά (τα οποία δεν έχουν καμία σχέση βέβαια σε επίπεδα ρεαλισμού έντασης και ατακ). Ξέχασα να πω πως όλα τα καλώδια σε σήμα ρεύμα και ηχεία είναι της Belden :)