Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie από την Google για να παρέχει τις υπηρεσίες του και να αναλύει την επισκεψιμότητα. Η IP διεύθυνσή σας γνωστοποιείται στην Google, μαζί με μετρήσεις απόδοσης και ασφαλείας, ώστε να διασφαλιστεί η ποιότητα της υπηρεσίας, για τη δημιουργία στατιστικών στοιχείων σχετικά με τη χρήση και για τον εντοπισμό και την αντιμετώπιση καταχρήσεων. Με την χρήση του ιστότοπου Audiohub.gr αποδέχεστε τα παραπάνω.

Καμπύλη ακουστότητας & σχεδιασμός Ηχείων

gmastr
Posts: 19
Joined: Wed Sep 20, 2017 4:40 pm

Καμπύλη ακουστότητας & σχεδιασμός Ηχείων

Unread post #1 by gmastr » Mon Nov 11, 2019 10:15 pm

Οπως θα ξερετε, η καμπύλη ακουστότητας Fletcher-Munson δείχνει ότι αντιλαμβανόμαστε τις συχνότητες της μουσικής ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΆ σε κάθε επίπεδο έντασης της αναπαραγωγης της.
(Για όποιον ξέχασε το Loydness που είχαν οι παλαιοί ενισχυτές, ας δει εδώ: https://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour)

Εξηγεί γιατί αυξάνοντας το ποτενσιόμετρο της έντασης, το άκουσμα γίνεται και πλουσιότερο, το σύστημα αποκτά εκτος απο δυναμικά και μπάσα, "αερα" κλπ. Και αντίθετα γιατί σε πολυ χαμηλές εντάσεις το πανάκριβο στέρεο τείνει να ακούγεται σαν το κινητό μας, χωρίς άκρα.

Τι γίνεται όμως όταν δεν μπορούμε να ακούσουμε σε πλήρεις εντάσεις ?
Είτε γιατί δεν θεωρούμε σωστό να ξυπνάει μέσα στα άγρια μεσάνυχτα ο γείτονας από τα τύμπανα του Mahler ...
Είτε γιατί ο ΩΡΛ λέει ότι το κεφάλι μας βουίζει ("εμβοές") από συνεχή έκθεση σε μεγάλες εντάσεις ...
Είτε γιατί κουρασμένοι απ τη δουλειά δεν θέλουμε "κριτική" ακρόαση του συστήματος αλλά να χαλαρώσουμε λιγο με την μουσική απόλαυση ...

ΠΧ Στην περίπτωση μου συνήθως ακούω την ορχηστρική μουσική σε "μέτριες" εντάσεις. Με το ψηφιακό ντεσιμπελόμετρο της RadioShack μετράω κορυφές μέχρι 85db! ενώ σε συναυλία συμφωνικής ορχήστρας οι κορυφώσεις νομίζω ότι φτάνουν τα 100-110 db!
Επομένως η αναπαραγωγή της ορχήστρας στο σπίτι υπολείπεται εντασης περίπου 35 db και αυτο σύμφωνα με την καμπύλη ακουστότητας αυτό επηρεάζει την αναπαραγωγή συγκεκριμένων ομάδων οργάνων ...
Η χαμηλότερη ένταση δηλαδή, αλλάζει ΚΑΙ τον χαρακτήρα της αναπαραγωγής, υποβαθμίζοντας τις ακραίες συχνότητες
Θεωρούσα λοιπόν ότι αυτός ο συμβιβασμός στην ένταση συνεπάγεται και "κούρεμα" κυρίως στις χαμηλές, αλλα και λιγότερο στις υψηλές αρμονικές (που με την ηλικία τις ακούμε όλο και λιγότερο).

ΟΚ, λυση για τα βράδια ειναι τα ακουστικά και την φυσικά την Κυριακή το πρωί, οι "σωστές" εντάσεις
Ενδεχομενως και η ψηφιακή ισοστάθμιση ΠΧ τα ηχεία monitor της Genelec που εχω στο pc παίζουν καθημερινα σε μέτριες εντάσεις. Για να παίξουν ομως σωστά μουσική αναγκάζομαι να προσθέτω στο λογισμικό αναπαραγωγής (JRiver) ισοστάθμιση ίση & αντίθετη της καμπύλης Fletcher-Munson (δηλ τη γνωστή ισοστάθμιση τύπου "V") με τις συνεπακόλουθες χρονικές / φασικές καθυστερήσεις κλπ !!!

---------------------------------------------------------------------------------------------
Προ ημερών όμως "έπεσα" τυχαία σε μια συνέντευξη του Alan Shaw, του σχεδιαστή των ηχείων Harbeth.
Έλεγε ότι τα διάφορα ηχεία οικιακής αναπαραγωγής ΔΕΝ αναπαράγουν με τον ίδιο τρόπο τις διάφορες συχνότητες, κάνουν ερμηνείες.
Και έλεγε ότι αυτός σχεδιάζει τις ξυλοκατασκευές κπλ μέρη των οικιακών ηχείων του, έτσι ώστε να έχουν πλήρες περιεχόμενο συχνοτήτων στις χαμηλές εντάσεις, γιατί έτσι θα παίζουν σε σπίτια !!!!!

Η άποψη αυτή επιβεβαιώθηκε όταν μετά από βλάβη των ηχείων μου (Quad ELS63), έβγαλα από την αποθήκη τα παλιά μου Rogers LS3/5A (BBC monitors), που ήταν παροπλισμένα για πάνω από 15 χρόνια.
Αρχικά εξαφανίστηκαν από τον χώρο και μετά διαπίστωσα ότι απέδιδαν όλες τις συχνότητες της μουσικής ακόμη και σε μέτριες εντάσεις! Η ερμηνεία δηλαδή των μουσικών έργων σε μέτριες εντάσεις δεν είχε την κορύφωση της καμπύλης Fletcher-Munson στα 3,5KHz ούτε τους έλειπαν τα χαμηλά (εκτός φυσικά του γνωστού περιορισμού των πολύ χαμηλών <80 Hz)

Τελικά πια είναι η γνώμη σας ?
Τα σπιτικά ηχεία διαφέρουν στο περιεχόμενο των συχνοτητων ?
Υπάρχουν ηχεία που παίζουν έτσι ώστε να μπορούμε ακούμε το πλήρες φάσμα συχνοτήτων σε χαμηλότερες εντάσεις ? Που "ισοσταθμίζουν" δηλαδη το ακουστικό φάσμα προσθέτοντας χαμηλά κλπ η όλα αυτά είναι παραμύθι των πωλητων ?
User avatar
Dr Pan K
Site Admin
Posts: 7873
Joined: Tue Mar 29, 2016 12:46 am

Re: Καμπύλη ακουστότητας & σχεδιασμός Ηχείων

Unread post #2 by Dr Pan K » Mon Nov 11, 2019 10:19 pm

Πολύ ενδιαφέρον νήμα, θα προσπαθήσω να επανέλθω πιο διεξοδικα. Εν συντομία θα έλεγα πως ναι, κάποια ηχεία σαν σχεδιαστική επιλογή παίζουν σωστά σε μεσαιοχαμηλες στάθμες ενώ αλλά σε πιο ψηλές.
Παναγιώτης
DomieMic65
Posts: 1048
Joined: Tue Apr 19, 2016 9:53 am

Re: Καμπύλη ακουστότητας & σχεδιασμός Ηχείων

Unread post #3 by DomieMic65 » Tue Nov 12, 2019 10:07 am

Αχ αυτές οι καμπύλες ακουστότητας ... μας είχανε παιδέψει σφόδρα στο πανεπιστήμιο!!!

Μια πρώτη πρόχειρη παρατήρηση είναι πως τα ηχεία χαμηλής ευαισθησίας τείνουν να "θέλουν" να παίξουν σε πιο υψηλές στάθμες για να δώσουν αυτό που μπορούν!!
User avatar
angpsi
Contributor
Posts: 1727
Joined: Thu Jun 08, 2017 12:18 pm
Location: Athens

Re: Καμπύλη ακουστότητας & σχεδιασμός Ηχείων

Unread post #4 by angpsi » Tue Nov 12, 2019 2:13 pm

DomieMic65 wrote:Αχ αυτές οι καμπύλες ακουστότητας ... μας είχανε παιδέψει σφόδρα στο πανεπιστήμιο!!!

Μια πρώτη πρόχειρη παρατήρηση είναι πως τα ηχεία χαμηλής ευαισθησίας τείνουν να "θέλουν" να παίξουν σε πιο υψηλές στάθμες για να δώσουν αυτό που μπορούν!!

Τα ATC SCM20sl μου (κλειστή καμπίνα, 85db/1W, 8Ohm), οπωσδήποτε επιβεβαιώνουν αυτόν τον κανόνα. Πολύ ενδιαφέρον θέμα, παρακολουθούμε με αγωνία για την τεκμηρίωση!
Άγγελος
DomieMic65
Posts: 1048
Joined: Tue Apr 19, 2016 9:53 am

Re: Καμπύλη ακουστότητας & σχεδιασμός Ηχείων

Unread post #5 by DomieMic65 » Thu Nov 14, 2019 1:58 pm

angpsi wrote:
DomieMic65 wrote:Αχ αυτές οι καμπύλες ακουστότητας ... μας είχανε παιδέψει σφόδρα στο πανεπιστήμιο!!!

Μια πρώτη πρόχειρη παρατήρηση είναι πως τα ηχεία χαμηλής ευαισθησίας τείνουν να "θέλουν" να παίξουν σε πιο υψηλές στάθμες για να δώσουν αυτό που μπορούν!!

Τα ATC SCM20sl μου (κλειστή καμπίνα, 85db/1W, 8Ohm), οπωσδήποτε επιβεβαιώνουν αυτόν τον κανόνα. Πολύ ενδιαφέρον θέμα, παρακολουθούμε με αγωνία για την τεκμηρίωση!

Σου έχω πει νομίζω πως όταν ήμουν φοιτητής στη Θεσσαλονίκη ήμουν στο τσακ να αγοράσω ένα SCM20 (όχι SL); Από το πάλαι πότε Audio Hall αλλά τελικά επέλεξα να αγοράσω μια μοτοσυκλέτα... χαχαχα
Όπως και να έχει θα ήθελα να το ακούσω κάποια στιγμή το ηχείο σου... αν βολέψει!!
User avatar
Gojakla
Contributor
Posts: 1754
Joined: Tue Mar 29, 2016 10:56 am

Re: Καμπύλη ακουστότητας & σχεδιασμός Ηχείων

Unread post #6 by Gojakla » Thu Nov 14, 2019 2:35 pm

Καλά επέλεξες το μοτοσακό αλλά έπρεπε να πάρεις καβΛασάκι :mrgreen:
User avatar
angpsi
Contributor
Posts: 1727
Joined: Thu Jun 08, 2017 12:18 pm
Location: Athens

Re: Καμπύλη ακουστότητας & σχεδιασμός Ηχείων

Unread post #7 by angpsi » Thu Nov 14, 2019 7:16 pm

DomieMic65 wrote:Σου έχω πει νομίζω πως όταν ήμουν φοιτητής στη Θεσσαλονίκη ήμουν στο τσακ να αγοράσω ένα SCM20 (όχι SL); Από το πάλαι πότε Audio Hall αλλά τελικά επέλεξα να αγοράσω μια μοτοσυκλέτα... χαχαχα
Όπως και να έχει θα ήθελα να το ακούσω κάποια στιγμή το ηχείο σου... αν βολέψει!!

Ευχαρίστως Μιχάλη! Έχω πει και με τον Χρήστο να κανονίσουμε μια χαλαρή ακρόαση, επομένως μπορούμε να συνδυαστούμε. Τυπικά θα μου ήταν περισσότερο εύκολο κάποια Παρασκευή ή Σάββατο, όλες τις άλλες μέρες η κόρη μου έχει διαβάσματα και σχολείο...
Άγγελος
User avatar
Dr Pan K
Site Admin
Posts: 7873
Joined: Tue Mar 29, 2016 12:46 am

Re: Καμπύλη ακουστότητας & σχεδιασμός Ηχείων

Unread post #8 by Dr Pan K » Thu Nov 14, 2019 7:19 pm

1024px-Lindos1.svg.png
1024px-Lindos1.svg.png (119.18 KiB) Viewed 4324 times


Το θεμα λοιπον με τις καμπύλες Fletcher Munson ειναι πως οσο πιο δυνατά παιζουμε τοσο πιο flat γίνονται. Το ανθρωπινο αυτι (αλλα και ολα τα θηλαστικά) με την εξέλιξη του ειδους απεκτησε εξειδικευμένη ευαισθησια στις συχνότητες που τον αφορουν περισσοτερο, αρα η μεγαλύτερη ευαισθησια μας ειναι στο συχνοτικο ευρος της φωνης μας. Αν θεωρήσουμε οτι ενας σχεδιαστης ηχειων τα συνυπολογιζει ολα αυτα (αμφιβάλω) τοτε θα πρεπει κατα καποιο τροπο να αποφασισει σε τι σταθμη θελει να ταιριαξει το ηχειο του με την ακοη μας. Οι περισσοτεροι πανε εμπειρικα, τα περισσότερα ηχεια δουλευουν καλα σε μεσαιοψηλες σταθμες..

Ειδικη περιπτωση ειναι τα ακουστικα καθως η ευαισθησια μας ειναι διαφορετικη αναλογα με την κατεύθυνση των ακουστικών κυμάτων (και στα ακουστικα το πραγμα ειναι παντελώς αφυσικο).

Ενα θεμα που προκυπτει ειναι οτι οι καμπυλες equal loudness contour αποτελουν στατιστικη μελετη και δεν αντοποκρινονται στον καθενα μας ξεχωριστα. Σε γενικες γραμμες ισχυουν αλλα αν καποιος κανει ακουογραμμα ανακαλυπτει οτι η ευαισθησια του δεν ειναι παντα "σωστη", συχνά πυκνά υπαρχουν μειώσεις της ταξης των 10+dB σε κρισιμες συχνοτητες. Παροτι δεν ειναι η ειδικότητά μου πριν μερικα χρονια (στον στρατο) εκανα περιπου 2000 τεστ σε νεοσύλλεκτους και τα αποτελεσματα πολλες φορες ηταν εντυπωσιακα (και οι ιδιοι ουδεποτε ειχαν αντιληφθει το προβλημα γιατι ζουσαν με αυτο και το ειχαν συνηθισει). Προσωπικά κανω σχεδον καθε χρονο ενα ακουόγραμμα αλλα αυτο λογω του οτι μου ειναι ευκολο λογω δουλειας.

Λαμβάνοντας τα παραπάνω υποψιν θα ελεγα πως μονο μια δοκιμή του ηχειου και ιδανικα στον χωρο μας μπορει να μας κανει να καταλάβουμε αν μας ταιριαζει, αν παιζει σωστα στα αυτια μας και στις σταθμες που εχουμε σκοπο να το χρησιμοποιήσουμε.
Παναγιώτης
DomieMic65
Posts: 1048
Joined: Tue Apr 19, 2016 9:53 am

Re: Καμπύλη ακουστότητας & σχεδιασμός Ηχείων

Unread post #9 by DomieMic65 » Fri Nov 15, 2019 2:00 pm

Gojakla wrote:Καλά επέλεξες το μοτοσακό αλλά έπρεπε να πάρεις καβΛασάκι :mrgreen:

Τον Domie μου δεν έπρεπε να τον είχα δώσει πότε.... [inlove]

Return to “Ηχεία”



Login · Register