Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie από την Google για να παρέχει τις υπηρεσίες του και να αναλύει την επισκεψιμότητα. Η IP διεύθυνσή σας γνωστοποιείται στην Google, μαζί με μετρήσεις απόδοσης και ασφαλείας, ώστε να διασφαλιστεί η ποιότητα της υπηρεσίας, για τη δημιουργία στατιστικών στοιχείων σχετικά με τη χρήση και για τον εντοπισμό και την αντιμετώπιση καταχρήσεων. Με την χρήση του ιστότοπου Audiohub.gr αποδέχεστε τα παραπάνω.

Η ηλεκτρονική λυχνία ή λυχνία κενού ή θερμιονική βαλβίδα

User avatar
Chris1967
Contributor
Posts: 2023
Joined: Tue Mar 29, 2016 11:07 am

Η ηλεκτρονική λυχνία ή λυχνία κενού ή θερμιονική βαλβίδα

Unread post #1 by Chris1967 » Fri Dec 20, 2024 4:01 pm

Εδώ συζητάμε τα πάντα για λυχνίες
Χρήστος
User avatar
angpsi
Contributor
Posts: 2005
Joined: Thu Jun 08, 2017 12:18 pm
Location: Athens

Re: Η ηλεκτρονική λυχνία ή λυχνία κενού ή θερμιονική βαλβίδα

Unread post #2 by angpsi » Sun Dec 22, 2024 11:34 am

Βουνό το ζήτημα, κι εγώ δεν ΄έχω εμπειρία πλην του περάσματός μου από τον OTL ενισχυτή ακουστικών Felix Audio Elise mk1 που είχα όταν σας γνώρισα. Εκείνο που μου έχει μείνει από εκείνη την περιπέτεια είναι ότι η επιλογή αν΄άμεσα σε σύγχρονες λυχνίες και NOS είναι μεγάλη λαγουδότρυπα και δεν βγαίνεις εύκολα από αυτήν (10x χειρότερη από το τριπάκι που περνάμε με καλώδια, φίλτρα, ασφάλειες, κ.λπ.)...

Δυστυχώς η λαγουδότρυπα έχει αντικείμενο, καθώς κάποιες NOS που πέρασαν από τα χέρια μου ήταν αναμφισβήτητα καλύτερες από τις σύγχρονες που είχα. Από την άλλη μεριά, είναι πολύ εύκολο να πέσει κανείς θύμα της απύθμενης παραφιλολογίας που γεμίζει τα forum των απανταχού audiophiles γιατί οι διαφορές μεταξύ διαφόρων τύπων/brands ακούγονται ξεκάθαρα, και έτσι μπαίνεις πολύ εύκολα στο trip να ψάξεις την επόμενη σπουδαία λυχνία. Ειδικά για τις 6as7 (ενισχύτριες) και τις 6sn7 (οδηγήτριες) με τις οποίες είχα μπλέξει εγώ, το παραπάνω ισχύει στο έπακρο.

Ως εκ τούτου, θα έλεγα πως για ν' ασχοληθεί κανείς σοβαρά με το σπορ χρειάζεται βαθιά γνώση του τρόπου λειτουργίας των ενισχυτών λυχνίας, έτσι ώστε να γίνονται κινήσεις μετά λόγου γνώσης και όχι σπασμωδικά. Επίσης απαραίτητος για την αγορά NOS είναι ένας σωστός μετρητής λυχνιών για να ελέγχονται έγκυρα τα όσα ισχυρίζονται στις αγγελίες τους οι διάφοροι απανταχού πωλητές στο internet, συμπεριλαμβανομένων και γνωστών καταστημάτων.
Άγγελος
User avatar
angpsi
Contributor
Posts: 2005
Joined: Thu Jun 08, 2017 12:18 pm
Location: Athens

Re: Η ηλεκτρονική λυχνία ή λυχνία κενού ή θερμιονική βαλβίδα

Unread post #3 by angpsi » Sun Dec 22, 2024 12:25 pm

Για του λόγου το αληθές, παραθέτω ένα αρκετά χαρακτηριστικό συγκριτικό μεταξύ σύγχρονων 6sn7. Να σημειώσω ότι ο αλγόριθμος της Google έπιασε αμέσως το όψιμο ενδιαφέρον μου σήμερα για λυχνίες και ξαφνικά γέμισε το YouTube feed μου με βίντεο για 6sn7!! #δενξανακυλάω #staystrong

Άγγελος
User avatar
Dr Pan K
Site Admin
Posts: 9009
Joined: Tue Mar 29, 2016 12:46 am

Re: Η ηλεκτρονική λυχνία ή λυχνία κενού ή θερμιονική βαλβίδα

Unread post #4 by Dr Pan K » Sun Dec 22, 2024 12:59 pm

Η πονεμένη ιστορία έχει να κάνει σε μεγάλο βαθμό με τις μόδες και την σχέση προσφοράς και ζήτησης.

Κακό παράδειγμα είναι η 300Β. Η Western Electric σταμάτησε την παραγωγή το 1988 και κάπου εκεί οι τριοδικες λάμπες έκαναν την επιστροφή τους στην Ιαπωνία. Οι τιμές των WE 300Β εκτοξεύθηκαν σε βαθμό τέτοιο που ξανά ξανααποκτησε νόημα να ανοίξουν νέες βιοτεχνίες και να μπουν στο κόλπο οι Κινέζοι.
Παναγιώτης
User avatar
Chris1967
Contributor
Posts: 2023
Joined: Tue Mar 29, 2016 11:07 am

Re: Η ηλεκτρονική λυχνία ή λυχνία κενού ή θερμιονική βαλβίδα

Unread post #5 by Chris1967 » Sun Dec 22, 2024 1:19 pm

Ναι βουνό το ζήτημα, σαν άσχετος που είμαι προσπαθώ να αντλήσω γνώσεις απ όπου μπορώ.

Αυτό που καταλαβαίνω είναι ότι οι περισσότεροι "πολυλογάδες γκουρού" στα φόρα, είναι περισσότερο φετιχιστές παρά μουσικόφιλοι.

Το να αποκτούν λάμπες και ιδιαίτερα σπάνιες δίνει περισσότερο νόημα στο χόμπι τους παρά η μουσική απόλαυση.

Εν πάση περιπτώσει σαν νέος σε αυτό το παιχνίδι φυσικά και θέλω να ακούσω από μόνος μου ηχητικές διαφορές αλλάζοντας λάμπες αλλά θα προσπαθήσω να το κάνω σε λογικά πλαίσια.

Πιστεύω ότι σύγχρονες λάμπες είναι καλύτερες αγορές αφενός ότι έχουν κάποιες εγγυήσεις και είναι πάντοτε διαθέσιμες ενώ αντιθέτως οι παλαιές NOS δεν είναι πάντοτε εύκολο να τις βρεις. Άσε που οι σύγχρονες είναι και αρκετά φτηνότερες από τις "γνωστές καλές" ΝOS.

Σε οποιαδήποτε περίπτωση ακόμα και με σύγχρονες λυχνίες αν θες να ακούσεις μια μεγάλη ποικιλία για να επιλέξεις τελικά τι σου αρέσει καλύτερα, θες ένα παχύ πορτοφόλι, ειδικά ο συνδυασμός 6sn7 με 300B.
Χρήστος
User avatar
Dr Pan K
Site Admin
Posts: 9009
Joined: Tue Mar 29, 2016 12:46 am

Re: Η ηλεκτρονική λυχνία ή λυχνία κενού ή θερμιονική βαλβίδα

Unread post #6 by Dr Pan K » Sun Dec 22, 2024 2:15 pm

Αν υπήρχαν εγγυημένες NOS σε λογικές τιμές θα τις προτιμούσα καθώς κάποια στοιχεία κατασκευής των plates θεωρούνται σήμερα τοξικά και δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν

Αλλα κυκλοφορεί πολύ απάτη, ρεπλικες και ξεθυμασμενες λυχνίες. Επίσης οι τιμές για τις πιο μουρατες είναι απλησίαστες
Παναγιώτης
User avatar
Chris1967
Contributor
Posts: 2023
Joined: Tue Mar 29, 2016 11:07 am

Re: Η ηλεκτρονική λυχνία ή λυχνία κενού ή θερμιονική βαλβίδα

Unread post #7 by Chris1967 » Sun Dec 22, 2024 2:24 pm

Κάτι που με απασχόλησε σχετικά με τα ζεύγη λυχνιών, τι σημαίνει επακριβώς, ποια η διαφορά μεταξύ "matched pair" και "factory matched pair"

Επίσης διάβασα και αυτό κάπου αληθεύει?

You could perfectly pair two tubes of the same type and use them in the same amplifier (if the amp calls for that type). It won't hurt in any way. Just try it.

Below is not "the truth". But it's the way I look at it.

"Balanced" / "matched" or other words to describe a similarities on a specific parameter between two tubes have more to do with marketing than any real world result you get from it. Matching matters in some situations; like with a fixed bias balanced output stage. And does not apply to 95/100 tubes used on this forum.
It's mostly a way to sell tubes. It's a way for sellers to differentiate themselves from other sellers. Because they can match on some parameter others don't hence their tubes are better ($$$$). Probably not.

It all depends on who you'd ask.

1. The gain or mu of a tube can be calculated by S*Ri (***). With age the transconductance (difference in anode current devided by difference in grid/cathode voltage) usually goes down and the Ri of the tube subsequently goes up. With age, in turn, the mu stays pretty constant in the triodes we use here.

2. There's no correlation with one measurement in time for a tube and how it will age. So two tubes can/will age differently from each other.

3. The gain of a tube stage is dependent on more than the tube on it's own. If, par example, the bias or cathode resistors vary (by even 10%) between two halves of your amplifier. It's perfectly possible that with a "perfectly matched" tube the amp will still show differences in gain from that stage as well as distortion differences.

4. It's perfectly possible you won't hear it. In most autobias type single ended amplifiers it won't be audible at all. Similar as most we don't match the output transformer used. Or the driver in our headphones (are you sure your drivers are perfectly matched on all frequencies?; these also don't age exactly like the other.). In 99/100 cases you won't hear it because there's so much more influencing the sound and the differences.
Even if we'd hear it. A reason to listen to tubes is their pleasant distortion pattern.


So it's possible for anyone to buy a matched tube that's no longer balanced after a while of normal use, because of reason 2 (and won't notice it). It even could have functioned "unbalanced" in the amplifier that person is using all the time, like all tubes used in there because of reason 3 (and he/she never noticed anything.

And any part of the system around the tubes could influence in such a way that unmatched tubes make for a better left/right channel match/balance in that setup (4).
That could even sound worse. As (by example) a person prefers the slight harmonic distortion differences between the channels that for him just add up to a better sounding amplifier. This could be his reason to buy matched tubes; as they create this situation within his amplifier. The same could apply to his neighbours and be the reason to use unbalanced tubes in an amp as they create a better channel balance...

There's situations where balanced tubes matter. Even then. Remember these amplifiers in most cases have a bias adjustment that's used for a reason (mostly -> 2).

(***) -> S a European way of saying Transconductance. Ri = internal resistance of the tube.
Χρήστος
User avatar
Chris1967
Contributor
Posts: 2023
Joined: Tue Mar 29, 2016 11:07 am

Re: Η ηλεκτρονική λυχνία ή λυχνία κενού ή θερμιονική βαλβίδα

Unread post #8 by Chris1967 » Sat Dec 28, 2024 8:16 pm

Πολύ ενδιαφέρον λινκ γενικά για 300Β και για τις Elrog του Thomas Mayer

https://vinylsavor.blogspot.com/2023/12 ... -300b.html
Χρήστος
User avatar
angpsi
Contributor
Posts: 2005
Joined: Thu Jun 08, 2017 12:18 pm
Location: Athens

Re: Η ηλεκτρονική λυχνία ή λυχνία κενού ή θερμιονική βαλβίδα

Unread post #9 by angpsi » Sun Dec 29, 2024 12:32 pm

Πολύ εντυπωσιακό! Ειλικρινά δυσκολεύομαι να φανταστώ πώς μπορείς να κάνεις αυτή τη δουλειά σε βιομηχανική κλίμακα back in the day όπου οι λυχνίες ήταν ο μόνος τρόπος να λειτουργήσουν τα κυκλώματα...

Επίσης, το promo δουλεύει περίφημα ―αν είχα 4Κ για ξόδεμα θα είχα αγοράσει την ΤΜ300Β κι ας μην έχω ενισχυτή να τη χρησιμοποιήσω! :lol:
Άγγελος
User avatar
Chris1967
Contributor
Posts: 2023
Joined: Tue Mar 29, 2016 11:07 am

Re: Η ηλεκτρονική λυχνία ή λυχνία κενού ή θερμιονική βαλβίδα

Unread post #10 by Chris1967 » Mon Dec 30, 2024 2:01 pm

Νομίζω ότι οι 300Β δεν ήταν διαδεδομένες για κυκλώματα ευρείας χρήσης ποτέ τους.

Αλλά παραμένει το γεγονός ότι όλες οι λάμπες θέλουν ανθρώπινη παρέμβαση σε πολλά στάδια για να κατασκευαστούν.

Ναι οι Elrog είναι αυτή την στιγμή οι καλύτερες λάμπες τύπου 300Β, στην ουσία δεν είναι πραγματικές 300Β επειδή έχουν άλλο σχήμα άλλα υλικά και άλλον ήχο. Το 300Β κολλάει στο γεγονός ότι είναι συμβατές με εφαρμογές κυκλωμάτων 300Β δλδ ενισχυτών.

Είναι ότι πιο απόλυτο σε ήχο που έχει βγει ποτέ από μια τέτοια λυχνία.
Χρήστος

Return to “Ενισχυτές”



Login · Register